تعیین اثر بخشی درمان مبتنی بر کیفیت زندگی بر شادکامی، سازگاري زناشویی و راهبردهاي مقابله با استرس مادران دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول شهر اصفهان
دوره و شماره : آماده انتشار
1 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی علوم تحقیقات تهران یزد
چکیده :
مقدمه: خانواده، مهمترین و مؤثرترین عامل در اجتماع محسوب میشود و مادران به عنوان قلب خانواده تلقی میگردند. متغیرهاي اثرگذار بر زندگی مادران بمنظور ایجاد جامعه سالم، حائز اهمیت فرواوان است. از این رو این پژوهش جهت تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر کیفیت زندگی بر شادکامی، سازگاري زناشویی و راهبردهاي مقابله با استرس مادران دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول شهر اصفهان انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماري این پژوهش شامل کلیه مادران دانشآموزان شهر اصفهان مقطع متوسطه دوره اول در سال تحصیلی 96-1395 بود که به مراکز مشاوره اصفهان مراجعه نموده بودند. با توجه به جامعه آماري تعداد 30 نفر به صورت نمونه گیري در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه، 15 نفري آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار اندازهگیري شامل پرسشنامه 29 سوالی شادکامی آکسفورد (1998 ،(پرسشنامه 32 سوالی سازگاري زناشویی اسپانیر (1976،( پرسشنامه 66 سوالی راهبردهاي مقابله با استرس لازاروس و فولکمن (1984 (بود. گروه آزمایش طی 9 جلسه یک ساعت و نیمه تحت درمان بسته آموزشی درمان مبتنی بر کیفیت زندگی فریش (2006 ،(قرار گرفتند، اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. اطلاعات جمع آوري شده با استفاده از نرم افزار spss ویراست بیست و یکم، در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: آموزش درمان مبتنی بر کیفیت زندگی بر شادکامی، سازگاري زناشویی و مقابله با استرس مادران دانشآموزان شهراصفهان تاثیرگذار است(05/0<p .(همچنین آموزش درمان مبتنی بر کیفیت زندگی بر شادکامی، سازگاري زناشویی و راهبردهاي مقابله با استرس مادران دانش آموزان شهراصفهان تاثیرگذار است(05/0<p .(نتیجهگیري: با توجه به یافتههاي این پژوهش، میتوان گفت که درمان مبتنی بر کیفیت زندگی روش مؤثري براي مداخله در شادکامی، سازگاري زناشویی و راهبردهاي مقابلهاي مادران دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول شهر اصفهان میباشد.
مقدمه: خانواده، مهمترین و مؤثرترین عامل در اجتماع محسوب میشود و مادران به عنوان قلب خانواده تلقی میگردند. متغیرهاي اثرگذار بر زندگی مادران بمنظور ایجاد جامعه سالم، حائز اهمیت فرواوان است. از این رو این پژوهش جهت تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر کیفیت زندگی بر شادکامی، سازگاري زناشویی و راهبردهاي مقابله با استرس مادران دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول شهر اصفهان انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماري این پژوهش شامل کلیه مادران دانشآموزان شهر اصفهان مقطع متوسطه دوره اول در سال تحصیلی 96-1395 بود که به مراکز مشاوره اصفهان مراجعه نموده بودند. با توجه به جامعه آماري تعداد 30 نفر به صورت نمونه گیري در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه، 15 نفري آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار اندازهگیري شامل پرسشنامه 29 سوالی شادکامی آکسفورد (1998 ،(پرسشنامه 32 سوالی سازگاري زناشویی اسپانیر (1976،( پرسشنامه 66 سوالی راهبردهاي مقابله با استرس لازاروس و فولکمن (1984 (بود. گروه آزمایش طی 9 جلسه یک ساعت و نیمه تحت درمان بسته آموزشی درمان مبتنی بر کیفیت زندگی فریش (2006 ،(قرار گرفتند، اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. اطلاعات جمع آوري شده با استفاده از نرم افزار spss ویراست بیست و یکم، در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: آموزش درمان مبتنی بر کیفیت زندگی بر شادکامی، سازگاري زناشویی و مقابله با استرس مادران دانشآموزان شهراصفهان تاثیرگذار است(05/0<p .(همچنین آموزش درمان مبتنی بر کیفیت زندگی بر شادکامی، سازگاري زناشویی و راهبردهاي مقابله با استرس مادران دانش آموزان شهراصفهان تاثیرگذار است(05/0<p .(نتیجهگیري: با توجه به یافتههاي این پژوهش، میتوان گفت که درمان مبتنی بر کیفیت زندگی روش مؤثري براي مداخله در شادکامی، سازگاري زناشویی و راهبردهاي مقابلهاي مادران دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول شهر اصفهان میباشد.
کلمات کلیدی :
واژگان کلیدي: درمان مبتنی بر کیفیت زندگی، شادکامی، سازگاري زناشویی، راهبردهاي مقابله با استرس.
واژگان کلیدي: درمان مبتنی بر کیفیت زندگی، شادکامی، سازگاري زناشویی، راهبردهاي مقابله با استرس.
-
438