ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

بررسی تطبیقی مهارت‌های فرا شناختی و امید به زندگی والدین کودکان عادی با کودکان ناشنوا
دوره 7، شماره 21، 1403، صفحات 65 - 45
نویسندگان : صغری مسعودی 1 ، لیلا اسفندیاری* 2

1 1. دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 1. دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده :
این پژوهش با هدف مقایسه مهارت‌های فراشناختی و امید به زندگی والدین کودکان عادی با کودکان ناشنوا به مرحله اجرا درآمده است. به‌منظور دسترسی به هدف فوق، با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس (تعداد 34 نفر) از والدین دانش آموزان ناشنوای مقطع ابتدایی انتخاب و آزمودنی‌های عادی را با روش نمونه‌گیری تصادفی (تعداد 49 نفر)، برای پاسخگویی به پرسشنامه‌های تحقیق انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های توصیفی از نوع علی – مقایسه‌ای می‌باشد. ابزار پژوهش پرسشنامه‌های مهارت‌های فراشناختی روحانی و معنوی پور (1384) و پرسشنامه امید به زندگی آشنایدر و همکاران (1991) است. داده‌های حاصل از پرسشنامه‌ها با استفاده از آزمون t برای گروه‌های مستقل و مانوا مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که امید به زندگی والدین کودکان عادی بالاتر از کودکان ناشنوا می‌باشد، از بین ابعاد مهارت‌های فراشناختی، تنها برنامه‌ریزی والدین کودکان عادی و کودکان ناشنوا تفاوت معناداری وجود دارد، و بین بعد عاملی والدین کودکان عادی و کودکان ناشنوا تفاوت معناداری وجود دارد، همچنین بین بعد راهبردی والدین کودکان عادی و کودکان ناشنوا تفاوت معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی :
امید به زندگی، کودکان عادی، کودکان ناشنوا ، مهارتهای فراشناختی