آموزش مجازی، راهکاری برای افزایش بهرهوری
دوره 6، شماره 19، 1402، صفحات 34 - 46
1 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی و کارشناس آموزش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی موضوع آموزش مجازی، راهکاری برای افزایش بهرهوری بود. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، توصیفی است. ابزار گردآوری اطلاعات نیز روش کتابخانهای بود. در دنیای امروز که اطلاعات روزبهروز نو شده و سرعت تولید آن به چشم بر هم زدنی کاهشیافته است، انتقال اطلاعات از فردی به فرد دیگر بهعنوان هدف آموزش کاری عبث و بیهوده است؛ بنابراین هدف آموزش به آموزش بازیابی این دانستهها به فراخور حال هر فرد تغییریافته است. آموزش مجازی نیز بهعنوان شیوه نسبتاً نوظهور بهطورجدی این هدف را دنبال میکند. در عصر اطلاعات و حرکت سریع سازمانها به سمت دانایی محوری، سازمانها ناگزیرند بهمنظور ایجاد توان رقابتی، توجه خود را به انتشار و پخش هر چهبهتر، بیشتر و سریعتر دانش و تجربیات از طریق بستر فنآوری اطلاعات معطوف دارند. در این راستا سازمانها بهتدریج اقدام به بهرهگیری از شیوهها و نظامهای یادگیری و آموزش الکترونیکی کردند تا بتوانند همگام با توسعه فنآوری، کارکنان و کارمندان خود را ازنظر دانش و مهارت موردنیاز کارشان بهروز و فعال نگهدارند. از طرفی نتایج برخی پژوهشها نشان میدهد در کشور ما در اکثر سازمانهای آموزشی، زیرساخت لازم برای آموزش مجازی وجود ندارد و افراد به این باور اعتقاددارند که آموزش مجازی در کنار آموزش سنتی نتیجهبخش خواهد بود. نتایج این پژوهش توصیفی نشان داد یکی از راههای افزایش بهرهوری کارکنان، آموزش است. این آموزش میتواند بهصورت سنتی یا مجازی باشد. با توجه به اینکه آموزش مجازی امکان فراگیری را برای همه فراگیران در هر زمان و مکانی امکانپذیر میکند، لذا اثربخشتر خواهد بود.
هدف از پژوهش حاضر بررسی موضوع آموزش مجازی، راهکاری برای افزایش بهرهوری بود. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، توصیفی است. ابزار گردآوری اطلاعات نیز روش کتابخانهای بود. در دنیای امروز که اطلاعات روزبهروز نو شده و سرعت تولید آن به چشم بر هم زدنی کاهشیافته است، انتقال اطلاعات از فردی به فرد دیگر بهعنوان هدف آموزش کاری عبث و بیهوده است؛ بنابراین هدف آموزش به آموزش بازیابی این دانستهها به فراخور حال هر فرد تغییریافته است. آموزش مجازی نیز بهعنوان شیوه نسبتاً نوظهور بهطورجدی این هدف را دنبال میکند. در عصر اطلاعات و حرکت سریع سازمانها به سمت دانایی محوری، سازمانها ناگزیرند بهمنظور ایجاد توان رقابتی، توجه خود را به انتشار و پخش هر چهبهتر، بیشتر و سریعتر دانش و تجربیات از طریق بستر فنآوری اطلاعات معطوف دارند. در این راستا سازمانها بهتدریج اقدام به بهرهگیری از شیوهها و نظامهای یادگیری و آموزش الکترونیکی کردند تا بتوانند همگام با توسعه فنآوری، کارکنان و کارمندان خود را ازنظر دانش و مهارت موردنیاز کارشان بهروز و فعال نگهدارند. از طرفی نتایج برخی پژوهشها نشان میدهد در کشور ما در اکثر سازمانهای آموزشی، زیرساخت لازم برای آموزش مجازی وجود ندارد و افراد به این باور اعتقاددارند که آموزش مجازی در کنار آموزش سنتی نتیجهبخش خواهد بود. نتایج این پژوهش توصیفی نشان داد یکی از راههای افزایش بهرهوری کارکنان، آموزش است. این آموزش میتواند بهصورت سنتی یا مجازی باشد. با توجه به اینکه آموزش مجازی امکان فراگیری را برای همه فراگیران در هر زمان و مکانی امکانپذیر میکند، لذا اثربخشتر خواهد بود.
کلمات کلیدی :
آموزش مجازی، بهره وری، رایانه، اطلاعات
آموزش مجازی، بهره وری، رایانه، اطلاعات
-
271
-
114
-
1401/10/27
-
-
1402/01/06