ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

رابطه ذهن آگاهی و مهارت‌های اجتماعی با وابستگی به شبکه‌های اجتماعی در نوجوانان
دوره 6، شماره 19، 1402، صفحات 58 - 71
نویسندگان : حسنا شریفی اسعد* 1 ، رضوان تقی لو 2 ، سمانه عیوضلو 3 ، زهرا اعزامی 4

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.

3 کارشناسی روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

4 کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.

چکیده :
پژوهش حاضر با عنوان رابطه ذهن آگاهی و مهارت های اجتماعی با وابستگی به شبکه های اجتماعی نوجوانان، در سال تحصیلی 1400-1401 با روش نمونه‌گیری خوشه ای بین 340 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم در شهرستان کرمانشاه انجام‌گرفته است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی بود. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اعتیاد به شبکه های مجازی (صادق زاده و همکاران، 1397)، پرسشنامه ی ذهن آگاهی (بیر و همکاران، 2004) و پرسشنامه ی مهارت های اجتماعی (گرشام و الویت، 1990) استفاده‌شده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده های پژوهش از نرم افزار spss کمک گرفته‌شده و از تحلیل آماری پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده‌شده است. نتایج تحلیل آماری نشان داد که ذهن آگاهی و مؤلفه‌های آن به همراه مهارت های اجتماعی و مؤلفه‌هایش به‌صورت منفی و معنادار با وابستگی به شبکه های مجازی رابطه دارند.
کلمات کلیدی :
ذهن آگاهی، مهارت اجتماعی، وابستگی، شبکه اجتماعی، نوجوانان