رابطه ذهن آگاهی و مهارتهای اجتماعی با وابستگی به شبکههای اجتماعی در نوجوانان
دوره 6، شماره 19، 1402، صفحات 58 - 71
1 کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، ایران
2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
3 کارشناسی روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
4 کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.
چکیده :
پژوهش حاضر با عنوان رابطه ذهن آگاهی و مهارت های اجتماعی با وابستگی به شبکه های اجتماعی نوجوانان، در سال تحصیلی 1400-1401 با روش نمونهگیری خوشه ای بین 340 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم در شهرستان کرمانشاه انجامگرفته است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی بود. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اعتیاد به شبکه های مجازی (صادق زاده و همکاران، 1397)، پرسشنامه ی ذهن آگاهی (بیر و همکاران، 2004) و پرسشنامه ی مهارت های اجتماعی (گرشام و الویت، 1990) استفادهشده است. برای تجزیهوتحلیل داده های پژوهش از نرم افزار spss کمک گرفتهشده و از تحلیل آماری پیرسون و رگرسیون چندگانه استفادهشده است. نتایج تحلیل آماری نشان داد که ذهن آگاهی و مؤلفههای آن به همراه مهارت های اجتماعی و مؤلفههایش بهصورت منفی و معنادار با وابستگی به شبکه های مجازی رابطه دارند.
پژوهش حاضر با عنوان رابطه ذهن آگاهی و مهارت های اجتماعی با وابستگی به شبکه های اجتماعی نوجوانان، در سال تحصیلی 1400-1401 با روش نمونهگیری خوشه ای بین 340 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم در شهرستان کرمانشاه انجامگرفته است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی بود. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اعتیاد به شبکه های مجازی (صادق زاده و همکاران، 1397)، پرسشنامه ی ذهن آگاهی (بیر و همکاران، 2004) و پرسشنامه ی مهارت های اجتماعی (گرشام و الویت، 1990) استفادهشده است. برای تجزیهوتحلیل داده های پژوهش از نرم افزار spss کمک گرفتهشده و از تحلیل آماری پیرسون و رگرسیون چندگانه استفادهشده است. نتایج تحلیل آماری نشان داد که ذهن آگاهی و مؤلفههای آن به همراه مهارت های اجتماعی و مؤلفههایش بهصورت منفی و معنادار با وابستگی به شبکه های مجازی رابطه دارند.
کلمات کلیدی :
ذهن آگاهی، مهارت اجتماعی، وابستگی، شبکه اجتماعی، نوجوانان
ذهن آگاهی، مهارت اجتماعی، وابستگی، شبکه اجتماعی، نوجوانان
-
288
-
120
-
1402/02/07
-
-
1402/04/23