رابطه میان ادراک از ساختار کلاس درس با عملکرد تحصیلی دانشجویان از طریق نقش واسطه ای خودکارآمدی(مطالعه موردی دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان)
دوره 6، شماره 17، 1402، صفحات 83 - 101
1 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری،ایران
2 دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان زاهدان، ایران.
3 استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
چکیده :
این پژوهش با هدف تعیین رابطه میان ادراک از ساختار کلاس درس با عملکرد تحصیلی دانشجویان از طریق نقش واسطهای خودکارآمدی انجام گرفت. جامعه آماری اين پژوهش شامل دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان در نیمسال دوم تحصیلی 1400-1401 که تعداد آنان برابر با 900 نفر (540 نفر دختر و 360 نفر پسر) بود. حجم نمونه براساس جدول کرجسی مورگان 269 نفر برآورد شد که 162 نفر دانشجو دختر و 107 نفر دانشجو پسر بهصورت روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ساختار ادراکشده کلاس درس (میگلی و همکاران، 1988)، عملکرد تحصیلی (درتاج، 1383) و خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1982) بود. نتایج نشان داد بین ادراک از ساختار کلاس درس با عملکرد تحصيلي دانشجویان رابطه مستقیم و معناداری وجود داشت. همچنین بین ادراک از ساختار کلاس درس با خودکارآمدي دانشجويان رابطه مستقيم و معناداري مشاهده شد و بين ادراک از ساختار کلاس درس با عملکرد تحصیلی دانشجویان از طریق نقش واسطهای خودکارآمدی رابطه غيرمستقيم و معناداري وجود داشت.
این پژوهش با هدف تعیین رابطه میان ادراک از ساختار کلاس درس با عملکرد تحصیلی دانشجویان از طریق نقش واسطهای خودکارآمدی انجام گرفت. جامعه آماری اين پژوهش شامل دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان در نیمسال دوم تحصیلی 1400-1401 که تعداد آنان برابر با 900 نفر (540 نفر دختر و 360 نفر پسر) بود. حجم نمونه براساس جدول کرجسی مورگان 269 نفر برآورد شد که 162 نفر دانشجو دختر و 107 نفر دانشجو پسر بهصورت روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ساختار ادراکشده کلاس درس (میگلی و همکاران، 1988)، عملکرد تحصیلی (درتاج، 1383) و خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1982) بود. نتایج نشان داد بین ادراک از ساختار کلاس درس با عملکرد تحصيلي دانشجویان رابطه مستقیم و معناداری وجود داشت. همچنین بین ادراک از ساختار کلاس درس با خودکارآمدي دانشجويان رابطه مستقيم و معناداري مشاهده شد و بين ادراک از ساختار کلاس درس با عملکرد تحصیلی دانشجویان از طریق نقش واسطهای خودکارآمدی رابطه غيرمستقيم و معناداري وجود داشت.
کلمات کلیدی :
ادراک از ساختار کلاس درس،عملکرد تحصیلی، خودکارآمدی،دانشجویان.
ادراک از ساختار کلاس درس،عملکرد تحصیلی، خودکارآمدی،دانشجویان.
-
638
-
257
-
1401/10/03
-
1401/11/01
-
2023/01/28