تاثیرآموزش شیوههای حل تروما (شفقت ورزی و حل مسئله) بر جرات ورزی دانشجویان مامایی
دوره 7، شماره 23، 1403، صفحات 98 - 104
1 استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد زابل، دانشگاه آزاد اسلامی، زابل، ایران
2 کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل، ایران
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیرآموزش شیوههای حل تروما (شفقت ورزی و حل مسئله) بر جرات ورزی دانشجویان مامایی بود. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی است. طرح مورداستفاده در این تحقیق، طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهر زابل می باشند. از بين اين دانشجویان 40 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و گواه انتخاب شدند. در اين پژوهش ابزار گردآوري دادهها پرسشنامه جرات ورزی گمبریل و ریچی (1975) است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی همچون آزمون کوواریانس تک متغیره با نرمافزار SPSS 20 استفاده شد. نتایج نشان داد تأثیر آموزش شیوههای حل تروما (شفقت ورزی و حل مسئله) بر جرات ورزی دانشجویان مامایی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. با آموزش شیوههای حل تروما (شفقت ورزی و حل مسئله)میتوانیم جرات ورزی دانشجویان مامایی را افزایش دهیم.
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیرآموزش شیوههای حل تروما (شفقت ورزی و حل مسئله) بر جرات ورزی دانشجویان مامایی بود. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی است. طرح مورداستفاده در این تحقیق، طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهر زابل می باشند. از بين اين دانشجویان 40 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و گواه انتخاب شدند. در اين پژوهش ابزار گردآوري دادهها پرسشنامه جرات ورزی گمبریل و ریچی (1975) است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی همچون آزمون کوواریانس تک متغیره با نرمافزار SPSS 20 استفاده شد. نتایج نشان داد تأثیر آموزش شیوههای حل تروما (شفقت ورزی و حل مسئله) بر جرات ورزی دانشجویان مامایی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. با آموزش شیوههای حل تروما (شفقت ورزی و حل مسئله)میتوانیم جرات ورزی دانشجویان مامایی را افزایش دهیم.
کلمات کلیدی :
شفقت ورزی، حل مسئله، جرات ورزی.
شفقت ورزی، حل مسئله، جرات ورزی.