ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

ویژگی‌های روان¬سنجی نسخه فارسی پرسش¬نامة پرتغالی ارزیابی سواد بدنی برای نوجوانان (15 تا 18 ساله)
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : حمید صابری* 1 ، زهرا سرجویی 2

1 کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خورسگان)، اصفهان، ایران

2 استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خورسگان)، اصفهان، ایران.

چکیده :
هدف پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسش¬نامة سواد بدنی نوجوانان 15 تا 18 سال فارسی زبان بود. با استفاده از تکنیک ترجمه و باز ترجمه صحت ترجمة فارسی مقیاس سواد بدنی تایید شد و سپس 502 نفر از دانش¬آموزان دختر (249 نفر) و پسر (253 نفر) از بین مدارس استان اصفهان به شکل تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه سواد بدنی را تکمیل کردند. برای تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری و برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ، استفاده شد. برای پایایی زمانی سؤالات از ضريب همبستگي درون گروهي با استفاد از پرکردن دوباره پرسش¬نامه استفاده شد. نتایج نشان داد که تحلیل عاملی تأییدی (046/0RMSEA=، 982/0CFI= و 97/0GFI=)، ضریب آلفای کرونباخ (971/0=α) و همبستگی درون طبقه¬ای (997/0) نسخه فارسی مقیاس سواد بدنی نوجوانان از ساختار سه عاملی و 90 سؤالی حمایت کرده و روایی و پایایی آن تأیید شد. یافته¬ها نشان داد که نسخه فارسی پرسش¬نامه سواد بدنی نوجوانان یک ابزار معتبر و پایا برای ارزیابی سواد بدنی نوجوانان 15 تا 18 ساله ایرانی است.
کلمات کلیدی :
سواد بدنی، روایی، پایایی، نوجوانان، پرسش¬نامه.