بررسی نقش علاقه اجتماعی و هوش اجتماعی در جامعه پذیری دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان
دوره 7، شماره 22، 1403، صفحات 66 - 73
1 استادیار گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
2 دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش علاقه اجتماعی و هوش اجتماعی در جامعهپذیری دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان انجام شد. در این پژوهش، روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان مقطع دورهی دوم متوسطه ناحیه 1 زاهدان با تعداد 4500 نفر بود که با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی 350 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه محقق ساخته جامعهپذیری براساس پرسشنامه رالف کنز (1988)، هوش اجتماعی تت (2008) و علاقه اجتماعی جیمز کراندال (1975) و پایایی به ترتیب 0/849، 0/889 و 0/812 بود. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین جامعهپذیری، هوش اجتماعی و علاقه اجتماعی رابطه معناداری وجود داشت. همچنین نتایج آزمون رگرسیون گامبهگام نشان داد 31 درصد از تغییرات جامعهپذیری توسط دو بعد خودگرایانه و دیگرگرایانه و 57 درصد از تغییرات جامعهپذیری توسط دو بعد مهارت و اطلاعات اجتماعی قابل پیشبینی بود.
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش علاقه اجتماعی و هوش اجتماعی در جامعهپذیری دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان انجام شد. در این پژوهش، روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان مقطع دورهی دوم متوسطه ناحیه 1 زاهدان با تعداد 4500 نفر بود که با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی 350 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه محقق ساخته جامعهپذیری براساس پرسشنامه رالف کنز (1988)، هوش اجتماعی تت (2008) و علاقه اجتماعی جیمز کراندال (1975) و پایایی به ترتیب 0/849، 0/889 و 0/812 بود. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین جامعهپذیری، هوش اجتماعی و علاقه اجتماعی رابطه معناداری وجود داشت. همچنین نتایج آزمون رگرسیون گامبهگام نشان داد 31 درصد از تغییرات جامعهپذیری توسط دو بعد خودگرایانه و دیگرگرایانه و 57 درصد از تغییرات جامعهپذیری توسط دو بعد مهارت و اطلاعات اجتماعی قابل پیشبینی بود.
کلمات کلیدی :
جامعه پذیری، هوش اجتماعی، علاقه اجتماعی، نوجوانان و دانش آموزان.
جامعه پذیری، هوش اجتماعی، علاقه اجتماعی، نوجوانان و دانش آموزان.