بررسی رابطه کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان با مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلالات یادگیری نوشتن
دوره 6، شماره 20، 1402، صفحات 42 - 51
1 کارشناس ارشد روانشناسی، موسسه آموزش عالی کومش، سمنان، ایران
2 استادیار روانشناسی، موسسه آموزش عالی کومش، سمنان، ایران
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان با مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلالات یادگیری نوشتن میباشد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی میباشد. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه بود که بدین منظور از پرسشنامۀ عصبشناختی کولیج (2002)، پرسشنامه تنظيم هيجان گراس و جان (2003) و مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990) استفاده شد. جامعه آماري اين تحقيق را تمام خانوادههای کودکان دارای اختلال یادگیری نوشتن در بهار سال 1402 تشکیل دادند که در این پژوهش، 70 نفر از کودکان با اختلال یادگیری نوشتن بهطور هدفمند انتخاب شدند و این ابزارها در مورد خانواده آنها اجرا شد. پس از جمعآوری پرسشنامهها، دادهها با استفاده از آزمون رگرسیون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که بین کارکردهای اجرایی، تنظیم هیجان و مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلالات یادگیری نوشتن رابطه معناداری وجود دارد.
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان با مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلالات یادگیری نوشتن میباشد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی میباشد. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه بود که بدین منظور از پرسشنامۀ عصبشناختی کولیج (2002)، پرسشنامه تنظيم هيجان گراس و جان (2003) و مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990) استفاده شد. جامعه آماري اين تحقيق را تمام خانوادههای کودکان دارای اختلال یادگیری نوشتن در بهار سال 1402 تشکیل دادند که در این پژوهش، 70 نفر از کودکان با اختلال یادگیری نوشتن بهطور هدفمند انتخاب شدند و این ابزارها در مورد خانواده آنها اجرا شد. پس از جمعآوری پرسشنامهها، دادهها با استفاده از آزمون رگرسیون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که بین کارکردهای اجرایی، تنظیم هیجان و مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلالات یادگیری نوشتن رابطه معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی :
کارکردهای اجرایی، تنظیم هیجان، مهارتهای اجتماعی، کودکان با اختلالات یادگیری نوشتن
کارکردهای اجرایی، تنظیم هیجان، مهارتهای اجتماعی، کودکان با اختلالات یادگیری نوشتن
-
486
-
320
-
1402/10/08
-
1402/11/09
-
1402/12/15