بررسي تاثير گروههاي آموزشي در بهبود برنامه ريزي درسي و فعاليت هاي آموزشي در دانشگاه افسری امام علی (ع)
دوره و شماره : آماده انتشار
1 مربی
2 اموزگار
چکیده :
در حال حاضر در نظام های اموزشی، برنامه ريزي درسي یکی از اصلی ترین عوامل ارتقای علمی دانشجویان بوده و تدوین یک برنامه درسی جامع ضامن كيفيت، اثربخشي و كارايي مراکز علمی است . به منظور دست یابی به یک برنامه اموزشی مدون و جامع در مراکز آموزشی ، گروه های آموزشی از نقش محوری برخوردار می باشند و یکی از مهمترین اندیشه های تشکیل گروههای آموزشی برقراري تعامل سازنده بین اساتید و دانشجویان از طریق برنامه ریزی درسی مناسب می باشد . این گروهها متشکل از اساتید مدیرگروه ، اساتید و اعضای هیات علمی هستند که به صورت منظم گرد هم می آیند تا روند آموزش در دانشگاه افسری امام عل (ع) را ارزیابی کنند و راهکارهای بهبود آن را پیشنهاد دهند این گروهها می توانند با ارزیابی دقیق ضعفها و نقاط قوت برنامه های درسی پیشنهادات مفیدی برای بهبود آنها ارائه دهند برای مثال ممکن است متوجه شوند که بخشهایی از برنامه درسی جذابیت کافی برای دانشجویان ندارد یا با توانایی های آنها همخوانی ندارد. در این صورت می توانند پیشنهاداتی برای اصلاح یا تغییر آن بخش ارائه دهند. اهتمام گروههای آموزشی در برنامه ریزی درسی مناسب و درخور می تواند زمينه استفاده از تجارب و اطلاعات علمي، آموزشي و حرفه اي اساتید در رابطه با روشهاي تدريس، شيوه هاي دست یابی به پيشرفت تحصيلي، كاربرد تكنولوژي آموزشي، تقويت زمينه تحقيق و پژوهش در زمينه دستیابی به مشکلات آموزشی و در نهايت بهبود كيفيت آموزشي در دانشگاه را فراهم آورند. لذا با توجه به این که گروههای اموزشی مي توانند با ارزيابي دقيق ضعفها و نقاط قوت برنامه هاي درسي، پيشنهادات مفيدي در زمینه بهبود برنامه ریزی درسی ارایه دهند. اين پژوهش به روش توصيفي - تحليلي و با هدف بررسي تاثير گروههاي آموزشي در بهبود برنامه ريزي درسي و فعاليتهاي آموزشي در دانشگاه افسری امام علی (ع) انجام گرفته است.
در حال حاضر در نظام های اموزشی، برنامه ريزي درسي یکی از اصلی ترین عوامل ارتقای علمی دانشجویان بوده و تدوین یک برنامه درسی جامع ضامن كيفيت، اثربخشي و كارايي مراکز علمی است . به منظور دست یابی به یک برنامه اموزشی مدون و جامع در مراکز آموزشی ، گروه های آموزشی از نقش محوری برخوردار می باشند و یکی از مهمترین اندیشه های تشکیل گروههای آموزشی برقراري تعامل سازنده بین اساتید و دانشجویان از طریق برنامه ریزی درسی مناسب می باشد . این گروهها متشکل از اساتید مدیرگروه ، اساتید و اعضای هیات علمی هستند که به صورت منظم گرد هم می آیند تا روند آموزش در دانشگاه افسری امام عل (ع) را ارزیابی کنند و راهکارهای بهبود آن را پیشنهاد دهند این گروهها می توانند با ارزیابی دقیق ضعفها و نقاط قوت برنامه های درسی پیشنهادات مفیدی برای بهبود آنها ارائه دهند برای مثال ممکن است متوجه شوند که بخشهایی از برنامه درسی جذابیت کافی برای دانشجویان ندارد یا با توانایی های آنها همخوانی ندارد. در این صورت می توانند پیشنهاداتی برای اصلاح یا تغییر آن بخش ارائه دهند. اهتمام گروههای آموزشی در برنامه ریزی درسی مناسب و درخور می تواند زمينه استفاده از تجارب و اطلاعات علمي، آموزشي و حرفه اي اساتید در رابطه با روشهاي تدريس، شيوه هاي دست یابی به پيشرفت تحصيلي، كاربرد تكنولوژي آموزشي، تقويت زمينه تحقيق و پژوهش در زمينه دستیابی به مشکلات آموزشی و در نهايت بهبود كيفيت آموزشي در دانشگاه را فراهم آورند. لذا با توجه به این که گروههای اموزشی مي توانند با ارزيابي دقيق ضعفها و نقاط قوت برنامه هاي درسي، پيشنهادات مفيدي در زمینه بهبود برنامه ریزی درسی ارایه دهند. اين پژوهش به روش توصيفي - تحليلي و با هدف بررسي تاثير گروههاي آموزشي در بهبود برنامه ريزي درسي و فعاليتهاي آموزشي در دانشگاه افسری امام علی (ع) انجام گرفته است.
کلمات کلیدی :
برنامه ريزي درسي، آموزش، گروههاي آموزشي، پیشرفت تحصیلی.
برنامه ريزي درسي، آموزش، گروههاي آموزشي، پیشرفت تحصیلی.