ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

پیش ‏بینی ‏سلامت ‏روان دانش آموزان دختر دوره متوسطه ‏بر‏اساس ‏اضطراب ‏و‏همبستگی ‏اجتماعی ‏ناشی ‏از ‏بیماری ‏کووید- 19
دوره 4، شماره 11، 1400، صفحات 45 - 55
نویسندگان : ماهک نقی زاده علمداری* 1

1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، نیروی رسمی آموزش و پرورش، جلفا ، ایران.

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی سلامت روان دانش آموزان دختر دوره متوسطه ‏بر اساس ‏اضطراب ‏و همبستگی ‏اجتماعی ‏ناشی ‏از ‏بیماری ‏کووید- 19 انجام شد. طرح پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 672 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه مشخص گردید و اعضای نمونه توسط پرسشنامه GHQ- 12، مقیاس اضطراب بیماری کرونا (علیپور، 1398)، و همبستگی اجتماعی (بر اساس پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کیز و شاپیرو، 2004) به‌صورت مجازی و از طریق شبکه‌های اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که اضطراب بیماری کووید- 19 (به‌صورت منفی) و همبستگی اجتماعی ناشی از بیماری کووید- 19 (به‌صورت مثبت) با سلامت روان همبستگی دارد. همچنین مشخص شد که اضطراب و همبستگی اجتماعی ناشی از بیماری کووید- 19، به ترتیب 45 و 24 درصد از تغییرات سلامت روان را پیش‌بینی می‌کنند. این نتایج نشان‌دهنده بروز اثرات مثبت و منفی روانی و اجتماعی در زمان قرنطینه بوده و دارای تلویحات کاربردی در تدوین مداخلات بحران در زمان همه‌گیری بیماری کووید- 19 است.
کلمات کلیدی :
سلامت روان، اضطراب، همبستگی اجتماعی، بیماری کووید- 19