پیش بینی اختلالات شخصیت بر اساس ترومای پیچیده با نقش میانجی گری توانمندی ایگو
دوره و شماره : آماده انتشار
1 استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
2 کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
3 کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سده، فارس، ایران.
چکیده :
پژوهش حاضر باهدف بررسی پیشبینی اختلالات شخصیت بر اساس ترومای پیچیده با نقش میانجیگری توانمندی ایگو انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و پیشبین بود، جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی دبیری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران در نیمسال اول سال تحصیلی ۴۰۰-۹۹ بود. تعداد 161 نفر دختر و پسر به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس در این پژوهش شرکت نمودند.. برای گردآوری دادههای پژوهش از مقیاسهای پرسشنامه شخصیت (SCID-II)، پرسشنامه روابط ابژه بل (BORI) و مقیاس توانمندی ایگو (PIES) استفاده شد. دادههای جمعآوریشده از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد کلیه متغیرهای پژوهش با یکدیگر همبستگی معناداری دارند. ترومای پیچیده 0/345 - از واریانس توانمندی ایگو را بهصورت منفی تبیین نموده است. ترومای پیچیده با نقش میانجی توانمندی ایگو توانسته است 0/251 از واریانس اختلالات شخصیت در دانشجو معلمان را پیشبینی کند. همچنین ترومای پیچیده توانسته است بهتنهایی 0/417 از واریانس اختلالات شخصیتی در دانشجو معلمان را تبیین کند. بهطورکلی زمانی که ترومای پیچیده از دوران کودکی در دانشجو معلمان شکلگرفته باشد، ایگو هم ضعیف رشد میکند و درنتیجه دانشجو معلمان در معرض اختلالات شخصیت قرار می گیرند.
پژوهش حاضر باهدف بررسی پیشبینی اختلالات شخصیت بر اساس ترومای پیچیده با نقش میانجیگری توانمندی ایگو انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و پیشبین بود، جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی دبیری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران در نیمسال اول سال تحصیلی ۴۰۰-۹۹ بود. تعداد 161 نفر دختر و پسر به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس در این پژوهش شرکت نمودند.. برای گردآوری دادههای پژوهش از مقیاسهای پرسشنامه شخصیت (SCID-II)، پرسشنامه روابط ابژه بل (BORI) و مقیاس توانمندی ایگو (PIES) استفاده شد. دادههای جمعآوریشده از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد کلیه متغیرهای پژوهش با یکدیگر همبستگی معناداری دارند. ترومای پیچیده 0/345 - از واریانس توانمندی ایگو را بهصورت منفی تبیین نموده است. ترومای پیچیده با نقش میانجی توانمندی ایگو توانسته است 0/251 از واریانس اختلالات شخصیت در دانشجو معلمان را پیشبینی کند. همچنین ترومای پیچیده توانسته است بهتنهایی 0/417 از واریانس اختلالات شخصیتی در دانشجو معلمان را تبیین کند. بهطورکلی زمانی که ترومای پیچیده از دوران کودکی در دانشجو معلمان شکلگرفته باشد، ایگو هم ضعیف رشد میکند و درنتیجه دانشجو معلمان در معرض اختلالات شخصیت قرار می گیرند.
کلمات کلیدی :
اختلالات شخصیت، ترومای پیچیده، توانمندی ایگو، دانشجو معلمان.
اختلالات شخصیت، ترومای پیچیده، توانمندی ایگو، دانشجو معلمان.
-
350