ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

ارزیابی پداگوژی دانش محتوایی (PCK) معلمان دورۀ ابتدایی درباره انتخاب و کاربرد رسانه های آموزشی در برنامۀ درسی
دوره 6، شماره 19، 1402، صفحات 24 - 33
نویسندگان : عارفه حسنوند 1 ، سمیه حسنوند* 2 ، میثم افضلی 3

1 کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه ملایر، همدان، ایران

2 کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز،ایران-

3 کارشناسی، علوم ورزشی و تربیت بدنی مدیریت برنامه ریزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چابهار،ایران

چکیده :
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی ارزیابی پداگوژی دانش محتوایی (PCK) معلمان دورۀ ابتدایی درباره انتخاب و کاربرد رسانه‌های آموزشی در برنامۀ درسی بود. پژوهش حاضر با رویکرد کمی انجام‌شده است. از حیث هدف کاربردی و در زمرۀ تحقیقات توصیفی- همبستگی قرار دارد. جامعۀ آماری شامل تمامی معلمان دورۀ ابتدایی ناحیه 4 شهر شیراز بودند. بدین ترتیب از بین 2406 معلم ابتدایی با استفاده از جدول مورگان و به روش تصادفی ساده تعداد332 معلم به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد سواد رسانه‌ای فلسفی (1393) بود. با توجه به ماهیت سؤالات پژوهش حاضر از آزمون‌های آماری متفاوتی استفاده‌شده است. پس از جمع‌آوری پرسشنامه‌ها، داده‌ها کدگذاری و پس‌ازآن وارد نرم‌افزار Spss25 شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون فریدمن، بارتلت) استفاده‌شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که طبق نظر معلمان ابتدایی ناحیۀ4 شهر شیراز از بین عوامل مؤثر به ترتیب گزينش آگاهانه پیام‌های رسانه‌ای، آگاهي از اهداف پنهان پیام‌های رسانه‌ای، تجزیه‌وتحلیل پیام‌های رسانه‌ای، نگاه انتقادي به پیام‌های رسانه‌ای و درك محتواي پیام‌های رسانه‌ای بیشترین تأثیر را بر میزان دانش محتوایی معلمان ابتدایی دربارۀ رسانه‌های آموزشی دارند (P=0/001)؛ بنابراین پژوهش حاضر، پتانسیل زیادی برای آموزش معلمان به‌عنوان توجیهی برای تصمیم‌گیری درباره انتخاب و کاربرد رسانه‌ها در برنامۀ درسی دوره ابتدایی ارائه می‌دهد.
کلمات کلیدی :
پداگوژی دانش محتوایی، معلمان دورۀ ابتدایی، رسانه های آموزشی، برنامۀ درسی، PCK