ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

رابطه ویژگی‌های شخصیتی و بی انضباطی با قلدری دانش آموزان دوره دوم متوسطه
دوره 2، شماره 4، 1398، صفحات 37 - 48
نویسندگان : امید حسنی 1 ، آرش شهبازیان خونیق* 2 ، احمد محمودی 3

1 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

3 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

چکیده :
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگی‌های شخصیتی و بی انضباطی با قلدری دانش آموزان دوره دوم متوسطه منطقه شبستر انجام گردید. روش مطالعه حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه منطقه شبستر به تعداد 2260 نفر بود که از میان آنها با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری خوشه‌ای تعداد 327 نفر (164 نفر دختر و 163 پسر) انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه های ویژگی‌های شخصیتی (کاستا و مک کری، 1985)، قلدری (ایلی نویز، 2011) و بی انضباطی (مصرآبادی و همکاران، 1392) بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به وسیله نرم افزار SPSS.22 صورت گرفت. نتایج ضزایب همبستگی نشان داد که بین مولفه های ویژگی‌های شخصیتی و بی انضباطی با قلدری دانش آموزان رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت (0/01=>P). همچنین با توجه به نتایج رگرسیون چندگانه، 39/9 درصد از واریانس قلدری دانش آموزان توسط ویژگی‌های شخصیتی و بی انضباطی تبیین گردید. نتیجه تحقیق گویای این موضوع بود که ویژگی‌های شخصیتی و بی انضباطی دانش آموزان به عنوان متغیرهای مهمی به شمار می‌روند که می‌توانند رفتارهای قلدری دانش آموزان را پیش بینی نمایند.
کلمات کلیدی :
ویژگی¬های شخصیتی، بی¬انضباطی، قلدری