تعیین رابطه بین تفکر خلاق مادر با مهارت زبانی و پردازش هیجانی-اجتماعی کودکان 3 تا 5 ساله
دوره و شماره : آماده انتشار
1 گروه روانشناسی، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه غیرانتفاعی دانش البرز، آبیک، ایران.
چکیده :
چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین تفکر خلاق مادر با مهارت زبانی و پردازش هیجانی-اجتماعی کودکان 3 تا 5 ساله انجام شد. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران متأهل دارای فرزند 3 الی 5 ساله ساکن شهر تهران منطقه 7 بود که در بازه زمانی مهر 1400 تا خرداد 1401 فرزند خود را در یکی از مراکز مهد کودک این شهر ثبت نام کرده بودند. با روش نمونه گیری در دسترس و با توجه به فرمول پلنت تعداد 100 نفر از مادران انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سنجش خلاقیت عابدی، پرسشنامه پردازش هیجانی-اجتماعی کودکان میلر و مقیاس رشد زبان فرامرزی استفاده شد. برای تحلیل دادهها علاوه بر روشهای آمار توصیفی و آزمون پیش فرضها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با SPSS نسخه 26 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین تفکر خلاق مادر و هر یک از ابعاد آن با رشد مهارت زبانی کودک همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد . این رابطه بین تفکر خلاق مادر و ابعاد آن با پردازش هیجانی-اجتماعی کودک نیز مثبت و معنادار بود. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 27 درصد واریانس نمره رشد مهارت زبانی و پردازش هیجانی-اجتماعی با توجه به تفکر خلاق در مادر قابل تبیین بوده است. با توجه به نتایج افزایش دانش والدین به ویژه مادران در زمینه مهارت های شناختی و هیجانی به منظور بهبود رشد زبانی و هیجانی فرزندان پیشنهاد می شود.
چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین تفکر خلاق مادر با مهارت زبانی و پردازش هیجانی-اجتماعی کودکان 3 تا 5 ساله انجام شد. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران متأهل دارای فرزند 3 الی 5 ساله ساکن شهر تهران منطقه 7 بود که در بازه زمانی مهر 1400 تا خرداد 1401 فرزند خود را در یکی از مراکز مهد کودک این شهر ثبت نام کرده بودند. با روش نمونه گیری در دسترس و با توجه به فرمول پلنت تعداد 100 نفر از مادران انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سنجش خلاقیت عابدی، پرسشنامه پردازش هیجانی-اجتماعی کودکان میلر و مقیاس رشد زبان فرامرزی استفاده شد. برای تحلیل دادهها علاوه بر روشهای آمار توصیفی و آزمون پیش فرضها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با SPSS نسخه 26 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین تفکر خلاق مادر و هر یک از ابعاد آن با رشد مهارت زبانی کودک همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد . این رابطه بین تفکر خلاق مادر و ابعاد آن با پردازش هیجانی-اجتماعی کودک نیز مثبت و معنادار بود. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 27 درصد واریانس نمره رشد مهارت زبانی و پردازش هیجانی-اجتماعی با توجه به تفکر خلاق در مادر قابل تبیین بوده است. با توجه به نتایج افزایش دانش والدین به ویژه مادران در زمینه مهارت های شناختی و هیجانی به منظور بهبود رشد زبانی و هیجانی فرزندان پیشنهاد می شود.
کلمات کلیدی :
کلید واژهها: تفکر خلاق، مهارت زبانی، پردازش هیجانی-اجتماعی
کلید واژهها: تفکر خلاق، مهارت زبانی، پردازش هیجانی-اجتماعی
-
114