ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

تعیین رابطه بین تفکر خلاق مادر با مهارت زبانی و پردازش هیجانی-اجتماعی کودکان 3 تا 5 ساله
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : سیده سارا آقایی ثابت 1 ، مریم سیمیار* 2

1 گروه روانشناسی، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه غیرانتفاعی دانش البرز، آبیک، ایران.

چکیده :
چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین تفکر خلاق مادر با مهارت زبانی و پردازش هیجانی-اجتماعی کودکان 3 تا 5 ساله انجام شد. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران متأهل دارای فرزند 3 الی 5 ساله ساکن شهر تهران منطقه 7 بود که در بازه زمانی مهر 1400 تا خرداد 1401 فرزند خود را در یکی از مراکز مهد کودک این شهر ثبت نام کرده بودند. با روش نمونه ‏گیری در دسترس و با توجه به فرمول پلنت تعداد 100 نفر از مادران انتخاب شدند. برای گردآوری داده‏ها از پرسشنامه سنجش خلاقیت عابدی، پرسشنامه پردازش هیجانی-اجتماعی کودکان میلر و مقیاس رشد زبان فرامرزی استفاده شد. برای تحلیل داده‏ها علاوه بر روش‏های آمار توصیفی و آزمون پیش فرض‏ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با SPSS نسخه 26 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین تفکر خلاق مادر و هر یک از ابعاد آن با رشد مهارت زبانی کودک همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد . این رابطه بین تفکر خلاق مادر و ابعاد آن با پردازش هیجانی-اجتماعی کودک نیز مثبت و معنادار بود. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 27 درصد واریانس نمره رشد مهارت زبانی و پردازش هیجانی-اجتماعی با توجه به تفکر خلاق در مادر قابل تبیین بوده است. با توجه به نتایج افزایش دانش والدین به ویژه مادران در زمینه مهارت های شناختی و هیجانی به منظور بهبود رشد زبانی و هیجانی فرزندان پیشنهاد می شود.
کلمات کلیدی :
کلید واژه‏ها: تفکر خلاق، مهارت زبانی، پردازش هیجانی-اجتماعی