ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

تحلیل محتوای کتاب¬های درسی دوره دوم ابتدایی بر اساس میزان تاکید بر مولفه¬های برنامه درسی سلامت
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : مرضیه مولوی قلعه نی* 1

1 دانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه بوعلی همدان، شهر همدان، ایران

چکیده :
هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب¬های درسی پایه¬ی چهارم، پنجم و ششم ابتدایی بر اساس میزان تأکید بر مولفه¬های سلامت بود. روش پژوهش ، تحلیل محتوای مقوله¬ای بود. واحد تحلیل جمله و مضمون بود . جامعه آماری کتاب¬های مطالعات اجتماعی، علوم تجربی، هدیه¬های آسمانی و قرآن دوره دوم ابتدایی در سال تحصیلی 99-98 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری سرشماری حجم نمونه آماری با حجم جامعه برابر بود. ابزار اندازه گیری پرسشنامه معکوس و چک لیست محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کد گذاری شامل کدگذاری انتخابی، کدگذاری محوری و کدگذاری باز استفاده شد.داده ها با استفاده از نرم افزار مکس کیودا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که از مجموع 163 کد باز در سلامت جسمانی، 33 کد برای مولفه¬¬های ورزش و تحرک بدنی 38 کد برای تغدیه سالم و بهداشتی 57 کد برای پیشگیری از بیماری¬های مزمن 20 کد برای بهداشت پوست و مو 18 کد برای بهداشت چشم و گوش که بیشترین میزان کدگذاری باز را به خود اختصاص دادند و بهداشت دهان و دندان با 5 کد و خواب کافی و منظم با 3 کد کمترین میزان کدگذاری باز را داشته¬اند و از مجموع 157 کد در سلامت روانی 25 کد برای مولفه¬های تاب¬آوری، 16 کد برای جلوگیری از رفتارهای پرخطر، 68 کد برای مقابله با اضطراب، استرس و اضطراب و 24 کد برای جرأت ورزی بیشترین میزان کدگذاری باز را داشته¬اند و کنترل خشم با 13 کد و مهارت نه گفتن و عزت نفس با 7 کد باز کمترین میزان کدگذاری باز را به خود اختصاص داده¬اند.
کلمات کلیدی :
برنامه درسی سلامت ،مولفه ها، تحلیل محتوا، کتاب¬های درسی، دوره دوم ابتدایی