بررسی رابطه شایستگی حرفه ای معلمان در استفاده از فناوری در کلاس درس بر اساس استاندارد TPACK
دوره 7، شماره 21، 1403، صفحات 147 - 158
1 کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
2 کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه شایستگی حرفه ای معلمان در استفاده از فناوری در کلاس درس بر اساس استاندارد TPACKبود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری شامل، تمامی معلمان ابتدایی شهر مشهد در نیمسال دوم سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان حجم330نفر انتخاب شد. ابزار سنجش شامل پرسشنامه سنجش دانش TPACK لین و جاونگ(2013) و پرسشنامه صلاحیت های حرفه ای معلمان توسط بابائی(1393) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که شایستگی های حرفه ای معلمان قدرت پیش بینی دانش محتوایی، دانش تکنولوژیکی و دانش پداگوژی آنان در استفاده از فناوری را در کلاس درس دارد همچنین بین شایستگی های حرفه ای معلمان و استفاده از فناوری در کلاس درس همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه شایستگی حرفه ای معلمان در استفاده از فناوری در کلاس درس بر اساس استاندارد TPACKبود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری شامل، تمامی معلمان ابتدایی شهر مشهد در نیمسال دوم سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان حجم330نفر انتخاب شد. ابزار سنجش شامل پرسشنامه سنجش دانش TPACK لین و جاونگ(2013) و پرسشنامه صلاحیت های حرفه ای معلمان توسط بابائی(1393) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که شایستگی های حرفه ای معلمان قدرت پیش بینی دانش محتوایی، دانش تکنولوژیکی و دانش پداگوژی آنان در استفاده از فناوری را در کلاس درس دارد همچنین بین شایستگی های حرفه ای معلمان و استفاده از فناوری در کلاس درس همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی :
شایستگی حرفه ای، معلمان، دانش پداگوژی،دانش محتوایی، دانش حرفه ای، TPACK
شایستگی حرفه ای، معلمان، دانش پداگوژی،دانش محتوایی، دانش حرفه ای، TPACK