رابطه بین عزت نفس و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال بینایی(مطالعه موردی:مرکز نابینایان مهر شهر زاهدان)
دوره 6، شماره 19، 1402، صفحات 89 - 96
1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بینالمللی چابهار، سیستان و بلوچستان، ایران
3 دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بینالمللی چابهار، سیستان و بلوچستان، ایران
4 دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بینالمللی چابهار، سیستان و بلوچستان، ایران
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین عزتنفس و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال بینایی (مطالعه موردی: مرکز نابینایان مهرشهر زاهدان) بود. روش پژوهش از نوع توصیفی رویکرد پیمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 53 نفر از نابینایان (26 نفر پسر-27 نفر دختر) که در این مرکز مشغول به تحصیل هستند میباشد به علت محدود بودن تعداد دانشآموزان بهصورت سرشماری کلیه 53 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری دو پرسشنامه سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (۱۳۹۱) و پرسشنامه عزتنفس توسط کوپر اسمیت (1967) استفاده شد. همچنین جهت برآورد ضریب پایایی آزمون از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب آلفا برای پرسشنامهها به ترتیب 88/0 و 81/0 به دست آمد. درنتیجه پایایی آزمون تائید شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام با نرمافزار SPSS 20 مورد تحليل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین عزتنفس و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال بینایی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین عزتنفس و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال بینایی (مطالعه موردی: مرکز نابینایان مهرشهر زاهدان) بود. روش پژوهش از نوع توصیفی رویکرد پیمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 53 نفر از نابینایان (26 نفر پسر-27 نفر دختر) که در این مرکز مشغول به تحصیل هستند میباشد به علت محدود بودن تعداد دانشآموزان بهصورت سرشماری کلیه 53 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری دو پرسشنامه سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (۱۳۹۱) و پرسشنامه عزتنفس توسط کوپر اسمیت (1967) استفاده شد. همچنین جهت برآورد ضریب پایایی آزمون از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب آلفا برای پرسشنامهها به ترتیب 88/0 و 81/0 به دست آمد. درنتیجه پایایی آزمون تائید شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام با نرمافزار SPSS 20 مورد تحليل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین عزتنفس و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال بینایی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی :
عزت نفس، سرزندگی تحصیلی، اختلال بینایی.
عزت نفس، سرزندگی تحصیلی، اختلال بینایی.
-
284
-
107
-
1402/04/22
-
-
1402/06/14