ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

بررسی رابطه بین جوسازمانی با فرسودگی شغلی دبیران دبیرستان‌های شهر بهارستان
دوره 4، شماره 11، 1400، صفحات 165 - 175
نویسندگان : هنگامه حسینی* 1

1 فارغ التحصیل دانشگاه آزاد دانشکده علوم تربیتی/ کارشناسی ارشد علوم تربیتی شیراز، شیراز - ایران

چکیده :
هر سازمان، ازجمله آموزش‌وپرورش، دارای جوسازمانی خاصی است که اگر همساز با باورهای کارکنان خود نباشد موجب ناکارآمدی سازمان و درنهایت فرسودگی شغلی کارکنان خواهد شد، لذا این پژوهش باهدف بررسی رابطه بین جوسازمانی و فرسودگی شغلی دبیران مقطع متوسطه شهر بهارستان انجام‌گرفته است. جامعه آماری موردبررسی در این تحقیق، کلیه دبیران دبیرستان‌های شهر بهارستان در سال تحصیلی 99-1398 می‌باشد که تعداد آن‌ها بالغ‌بر 130 نفر بوده است. حجم نمونه آماری از طریق نمونه‌گیری تصادفی 92 نفر تعیین شد. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه جوسازمانی ساسمن و دیپ (1989) و پرسشنامه فرسودگی شغلی مازلاک و جکسون (1981) استفاده شد. روش تحقیق از نوع همبستگی می‌باشد که با بهره‌گیری از نرم‌افزار SPSS اطلاعات به‌دست‌آمده مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیقات نشان داد: به‌طورکلی، بین جوسازمانی و فرسودگی شغلی دبیران دبیرستان‌های شهر بهارستان رابطه معنی‌داری وجود ندارد. همچنین بین ابعاد: وضوح و توافق اهداف، وضوح و توافق نقش، رضایت و توافق رویه‌ها و سابقه خدمت با فرسودگی شغلی رابطه معنی‌داری وجود ندارد؛ و بین ابعاد رضایت از پاداش، اثربخشی ارتباطات، با فرسودگی شغلی رابطه معنی‌داری وجود دارد. بین جنسیت و فرسودگی شغلی نیز تفاوت معنی‌داری وجود ندارد.
کلمات کلیدی :
جو سازمانی- فرسودگی شغلی، دبیران