شناسایی و تحلیل ویژگی ها و عوامل برنامه درسی رشته¬های دانشگاه علمی کاربردی براساس نظریه داده بنیاد
دوره و شماره : آماده انتشار
1 دانشیار دانشگاه تهران
2 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
3 استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
4 دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل ویژگی ها و عوامل برنامه درسی رشته های دانشگاه علمی کاربردی انجام گرفت. نوع پژوهش کاربردی و رویکرد پژوهش کیفی و روش تحقیق نظریه داده بنیاد است. میدان تحقیق در این پژوهش، متخصصان برنامه ریزی درسی و استادان حوزه موضوعی و حجم نمونه شامل 15 نفر از متخصصان مذکور است که بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه (غیر ساختارمند) است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای متن صورت گرفته است. ارزیابی قابلیت تایید از طریق مرور و بازبینی دو کدگذار حاصل شده است. با استفاده ازفن¬های تطبیق کدگذارها، بازبینی نتایج توسط متخصصین و بررسی توسط همکار از روایی و پایایی پژوهش اطمینان حاصل شد. یافته ها در شش گروه از مقوله ها با عنوان 1. عوامل یا شرایط علی، 2. مقوله محوری 3. مقوله های راهبردی4. شرایط زمینه ای 5. مقوله های واسطه ای و 6. موقوله های پیامدی شناسایی و تبیین شدند.اگر به چشم فرصت به هریک از این عوامل نگاه شود، یقینا بستر مناسبی برای توسعه و بهبود فرایند تولید واجرای برنامه های درسی مهارتی در آموزش های علمی کاریردی به قصد افزایش اشتغال پذیری دانش اموختگان فراهم خواهد نماید
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل ویژگی ها و عوامل برنامه درسی رشته های دانشگاه علمی کاربردی انجام گرفت. نوع پژوهش کاربردی و رویکرد پژوهش کیفی و روش تحقیق نظریه داده بنیاد است. میدان تحقیق در این پژوهش، متخصصان برنامه ریزی درسی و استادان حوزه موضوعی و حجم نمونه شامل 15 نفر از متخصصان مذکور است که بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه (غیر ساختارمند) است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای متن صورت گرفته است. ارزیابی قابلیت تایید از طریق مرور و بازبینی دو کدگذار حاصل شده است. با استفاده ازفن¬های تطبیق کدگذارها، بازبینی نتایج توسط متخصصین و بررسی توسط همکار از روایی و پایایی پژوهش اطمینان حاصل شد. یافته ها در شش گروه از مقوله ها با عنوان 1. عوامل یا شرایط علی، 2. مقوله محوری 3. مقوله های راهبردی4. شرایط زمینه ای 5. مقوله های واسطه ای و 6. موقوله های پیامدی شناسایی و تبیین شدند.اگر به چشم فرصت به هریک از این عوامل نگاه شود، یقینا بستر مناسبی برای توسعه و بهبود فرایند تولید واجرای برنامه های درسی مهارتی در آموزش های علمی کاریردی به قصد افزایش اشتغال پذیری دانش اموختگان فراهم خواهد نماید
کلمات کلیدی :
عوامل برنامه درسی، برنامه درسی، دانشگاه علمی کاربردی، روش داده بنیاد.
عوامل برنامه درسی، برنامه درسی، دانشگاه علمی کاربردی، روش داده بنیاد.