نقش واسطه ای انعطاف پذیری کنشی در رابطه با خوش بینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم
دوره 3، شماره 8، 1399، صفحات 18 - 33
1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی, واحد علوم پزشکی تهران, ایران.
2 دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، استادیار ، دانشگاه آزاد اسلامی, واحد علوم پزشکی تهران, ایران
3 پزشک عمومی،کارشناس ارشد MPH, مربی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی, واحد علوم پزشکی تهران, ایران
چکیده :
این پژوهش باهدف تعیین رابطه خوشبینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم با میانجی-گری انعطاف پذیری کنشی انجام شد. در اين تحقيق از روش توصيفي همبستگی استفادهشده است. تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول سرانگشتی به روش مدلسازی معادلات ساختاری 138 مشخص شد. داده¬های موردنظر با استفاده از پرسشنامههای عملکرد تحصیلی دانشآموزان فام و تیلور (1999)، خوشبینی تحصیلی اسچنن-موران و همکاران (2013) و انعطافپذیری کنشی كانر و دیویدسون (2003) گردآوری و با تکنیک تحلیل مسیر و توسط نرمافزارهای SPSS و AMOS ویرایش 21 تحلیل شد. نتایج حاصل نشان داد خوشبینی تحصیلی و انعطاف پذیری کنشی بهصورت مثبت و معناداری با عملکرد تحصیلی رابطه دارند. همچنین خوشبینی تحصیلی نیز بهصورت مثبت و معناداری با عملکرد تحصیلی، بین خوشبینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم با میانجی گری انعطاف¬پذیری کنشی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
این پژوهش باهدف تعیین رابطه خوشبینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم با میانجی-گری انعطاف پذیری کنشی انجام شد. در اين تحقيق از روش توصيفي همبستگی استفادهشده است. تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول سرانگشتی به روش مدلسازی معادلات ساختاری 138 مشخص شد. داده¬های موردنظر با استفاده از پرسشنامههای عملکرد تحصیلی دانشآموزان فام و تیلور (1999)، خوشبینی تحصیلی اسچنن-موران و همکاران (2013) و انعطافپذیری کنشی كانر و دیویدسون (2003) گردآوری و با تکنیک تحلیل مسیر و توسط نرمافزارهای SPSS و AMOS ویرایش 21 تحلیل شد. نتایج حاصل نشان داد خوشبینی تحصیلی و انعطاف پذیری کنشی بهصورت مثبت و معناداری با عملکرد تحصیلی رابطه دارند. همچنین خوشبینی تحصیلی نیز بهصورت مثبت و معناداری با عملکرد تحصیلی، بین خوشبینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم با میانجی گری انعطاف¬پذیری کنشی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی :
خوش بینی تحصیلی، عملکرد تحصیلی، انعطاف پذیری کنشی
خوش بینی تحصیلی، عملکرد تحصیلی، انعطاف پذیری کنشی