ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

نقش خستگی هیجانی ناشی از تدریس مجازی و استرس شغلی در پیش بینی فرسودگی شغلی معلمان جوان و میانسال
دوره 5، شماره 15، 1401، صفحات 95 - 112
نویسندگان : شهلا علیلو 1 ، طیبه شریفی* 2

1 کارشناسی ارشد،گروه روان شناسی.دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی.دانشگاه شهید مدنی تبریز.ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی.دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی

چکیده :
پژوهش حاضر تحت عنوان نقش خستگی هیجانی ناشی از تدریس مجازی و استرس شغلی در پیش‌بینی فرسودگی شغلی معلمان جوان و میانسال در سال تحصیلی 1401-1400 در شهرستان خوی انجام‌گرفته است. طرح این پژوهش با توجه به هدف آن از نوع کاربردی بوده و روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی می‌باشد. جامعه‌ی پژوهش معلمان ابتدایی شهرستان خوی بود که تعدادشان 1378 نفر بود. بر اساس جدول مورگان تعداد افراد نمونه 300 نفر بودند و روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای بود. برای انجام این پژوهش از پرسشنامه‌های: خستگی عاطفی چن و همکاران (2019)، پرسشنامه استرس شغلی (HSE) و پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلج، استفاده‌شده است. داده‌های حاصل از پژوهش با استفاده از نرم‌افزار spss تحلیل‌شده‌اند. تحلیل نتایج نشان دادند که فرضیه‌های پژوهش تائید شدند و خستگی هیجانی ناشی از تدریس مجازی با (R=0/58) در سطح معنی‌داری (p<0/01) فرسودگی شغلی را پیش‌بینی کرد. همچنین استرس شغلی معلمان در دوران پاندمی کرونا نیز با (R=0/68) در سطح معنی‌داری (p<0/01)، فرسودگی شغلی در معلمان را پیش‌بینی کرد. بین استرس شغلی و خستگی هیجانی ناشی از تدریس مجازی در بین معلمان جوان و معلمان میانسال نیز تفاوت مشاهده شد؛ بنابراین تمامی فرضیه‌های پژوهش تائید شدند.
کلمات کلیدی :
فرسودگی شغلی، استرس شغلی، خستگی هیجانی