نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

بررسی تطبیقی مفاهیم اخلاقی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با مفاهیم اخلاق جهانی و عملیاتی نمودن مفاهیم بر مبنای نظریات تربیتی
دوره 5، شماره 14، 1401، صفحات 28 - 47
نویسندگان : مسلم امیری 1، نسیم اکبری 2، مریم محمدی 3، امید ویسی* 4
1- دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه الزهرا تهران
3- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور جوانرود، ایران
4- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی تطبیقی مفاهیم اخلاقی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و عملیاتی نمودن مفاهیم اخلاقی آن بر مبنای نظرات تربیتی می‌باشد. روش به‌کاررفته از نوع کیفی و با روش تحلیل محتوا هدایت‌شده از متن سند تحول بنیادین انتخاب شد. نتایج پژوهش از تناظر و همخوانی مفاهیم اخلاقی سند با مفاهیم اخلاق جهانی خبر می‌دهد. با توجه به اصول تربیتی برگرفته ازنظریات افلاطون، خواجه‌نصیرالدین طوسی و نظریات تربیتی کنونی، روش‌های آموزشی متناسب با اصول یادشده، جهت عملیاتی نمودن مفاهیم شناسایی و تعیین گردید. تحلیل متن از تناظر مفاهیم اخلاقی در سند تحول و مفاهیم اخلاق جهانی در بعضی از مؤلفه‌ها وعدم تناظر در برخی دیگر خبر می‌دهد. جهت عملیاتی نمودن مفاهیم اخلاقی روش‌های تدریس‌های مختلف و مؤثر کاربردی، بر اساس رویکردها و نظریات مشخص گردید.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !