تأثیر حالتهای مختلف بدن بر میزان توجه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز
دوره و شماره : آماده انتشار
1 بدون وابستگی سازمانی
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر حالتهای مختلف بدن بر میزان توجه (زمان و خطا) دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز است. این پژوهش کاربردی بوده و به روش آزمایشی میدانی صورت پذیرفته است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش 150 نفر (75 نفر مرد و 75 نفر زن) بود که از بین دانشجویان کارشناسی سنین 20 تا 24 سال دانشگاه شهید چمران اهواز و با روش تصادفی چند مرحلهای انتخاب شد. برای سنجش رابطه بین متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش از آزمون مدادی-کاغذی استروپ (Stroop test) استفاده شد. برای تحلیل دادههای این پژوهش ابتدا پیشفرضهای تحلیل کوواریانس(MANCOVA) مورد بررسی قرار گرفت و پس از محرز شدن عدم برقراری این پیشفرضها، از روش تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) بهره گرفته شد. همچنین دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS-26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آزمون فرضیههای این پژوهش نشان داد که حالتهای مختلف بدن مورد استفاده در این پژوهش تأثیر معناداری بر زمان توجه دارد. این نتایج همچنین نشان دادند حالتهای مختلف بدن بر میزان خطای توجه تأثیر معناداری ندارد. همانگونه که نتایج پژوهش نشان داد زمان توجه در حالتهای مختلف بدن دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، تفاوت معناداری دارد بنابراین طراحان فضا و ابزارهای آموزشی میتوانند در طراحی میز و نیمکتهای دانشگاهها این موضوع را مورد توجه قرار دهند.
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر حالتهای مختلف بدن بر میزان توجه (زمان و خطا) دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز است. این پژوهش کاربردی بوده و به روش آزمایشی میدانی صورت پذیرفته است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش 150 نفر (75 نفر مرد و 75 نفر زن) بود که از بین دانشجویان کارشناسی سنین 20 تا 24 سال دانشگاه شهید چمران اهواز و با روش تصادفی چند مرحلهای انتخاب شد. برای سنجش رابطه بین متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش از آزمون مدادی-کاغذی استروپ (Stroop test) استفاده شد. برای تحلیل دادههای این پژوهش ابتدا پیشفرضهای تحلیل کوواریانس(MANCOVA) مورد بررسی قرار گرفت و پس از محرز شدن عدم برقراری این پیشفرضها، از روش تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) بهره گرفته شد. همچنین دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS-26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آزمون فرضیههای این پژوهش نشان داد که حالتهای مختلف بدن مورد استفاده در این پژوهش تأثیر معناداری بر زمان توجه دارد. این نتایج همچنین نشان دادند حالتهای مختلف بدن بر میزان خطای توجه تأثیر معناداری ندارد. همانگونه که نتایج پژوهش نشان داد زمان توجه در حالتهای مختلف بدن دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، تفاوت معناداری دارد بنابراین طراحان فضا و ابزارهای آموزشی میتوانند در طراحی میز و نیمکتهای دانشگاهها این موضوع را مورد توجه قرار دهند.
کلمات کلیدی :
حالت بدن، توجه
حالت بدن، توجه
-
465