تاثیر ورزش بر یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی
دوره 5، شماره 14، 1401، صفحات 158 - 170
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر کرد، شهرکرد ، ایران
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ورزش بر یادگیری دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان شهرکرد بود. جامعه آماری تحقیق کليه مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه شهرستان شهرکرد در سال تحصیلی 1400-1401 بود که در هر مدرسه ۱۰۰ دانشآموز مشغول به تحصیل بودند. یک مدرسه بهطور تصادفی خوشهای برای نمونه تحقیق انتخاب و از ۱۰۰ دانشآموز مدرسه فوق، ۹۰ نفر بهطور داوطلبانه برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. پس از همسانسازی آنها بر مبنای قد، وزن، سن و پیشآزمونی که از دروس فارسی، املای فارسی، قرآن، ریاضی و علوم صورت گرفت، نمونهها بهطور تصادفی به دو گروه ۴۵ نفره تجربی و شاهد تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت ۸ هفته قبل از ورود به کلاس به ورزش صبحگاهی پرداخت؛ درحالیکه گروه شاهد در مدت فوق، ورزش صبحگاهی انجام نداد. پس از پایان ۸ هفته، از هر دو گروه شاهد و تجربی از دروس مزبور پسآزمون گرفته شد. برای تجزیهوتحلیل نتایج آزمونها، از روشهای آماری توصیفی و استنباطی ازجمله تی دو هتلینگ، هموجنتی، ANOVA و آزمون تعقیبی LSD و نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که در هر پنج درس، بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه تجربی تفاوت معنادار وجود دارد و میانگین نمرات گروه تجربی از میانگین نمرات گروه شاهد در هر پنج درس بیشتر بوده و تفاوت بین میانگینها ازنظر آماری معنادار است. بهطورکلی، چنین میتوان نتیجه گرفت که ورزش بر دانشآموزان مقطع ابتدایی تأثیر معناداری دارد.
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ورزش بر یادگیری دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان شهرکرد بود. جامعه آماری تحقیق کليه مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه شهرستان شهرکرد در سال تحصیلی 1400-1401 بود که در هر مدرسه ۱۰۰ دانشآموز مشغول به تحصیل بودند. یک مدرسه بهطور تصادفی خوشهای برای نمونه تحقیق انتخاب و از ۱۰۰ دانشآموز مدرسه فوق، ۹۰ نفر بهطور داوطلبانه برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. پس از همسانسازی آنها بر مبنای قد، وزن، سن و پیشآزمونی که از دروس فارسی، املای فارسی، قرآن، ریاضی و علوم صورت گرفت، نمونهها بهطور تصادفی به دو گروه ۴۵ نفره تجربی و شاهد تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت ۸ هفته قبل از ورود به کلاس به ورزش صبحگاهی پرداخت؛ درحالیکه گروه شاهد در مدت فوق، ورزش صبحگاهی انجام نداد. پس از پایان ۸ هفته، از هر دو گروه شاهد و تجربی از دروس مزبور پسآزمون گرفته شد. برای تجزیهوتحلیل نتایج آزمونها، از روشهای آماری توصیفی و استنباطی ازجمله تی دو هتلینگ، هموجنتی، ANOVA و آزمون تعقیبی LSD و نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که در هر پنج درس، بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه تجربی تفاوت معنادار وجود دارد و میانگین نمرات گروه تجربی از میانگین نمرات گروه شاهد در هر پنج درس بیشتر بوده و تفاوت بین میانگینها ازنظر آماری معنادار است. بهطورکلی، چنین میتوان نتیجه گرفت که ورزش بر دانشآموزان مقطع ابتدایی تأثیر معناداری دارد.
کلمات کلیدی :
ورزش، یادگیری، دانش آموزان ابتدایی، پیشرفت تحصیلی
ورزش، یادگیری، دانش آموزان ابتدایی، پیشرفت تحصیلی
-
921
-
279
-
1400/12/16
-
1401/01/17
-
1401/01/31