ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

پیش بینی مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان مدارس متوسطه قم براساس باورهای هوشی و تاب‌آوری
دوره 5، شماره 16، 1401، صفحات 72 - 82
نویسندگان : فاطمه بهجت فومنی 1 ، دکتر سیف اله فضل* 2

1 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه روانشناسی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد قم، ایران

2 استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، ایران

چکیده :
هدف پژوهش، تعیین رابطه باورهای هوشی و تاب‌آوری با مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانش‌آموزان مدارس دوره دوم متوسطه قم است. روش پژوهش از نظر اهداف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه یک استان قم در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 7023 نفر می‌باشد که بر اساس جدول مورگان، 364 نفر به روش تصادفی – طبقه‌ای به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های استاندارد باورهای هوشی براون و رایان (2003)، تاب‌آوری کونور و دیویدسون (2003) و مسئولیت‌پذیری هاریسون گاف (1984) با پایایی به ترتیب 0/85 0/88 و 0/80 مطابق آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل توصیفی و استنباطی داده‌ها با بهره‌گیری از آزمون‌های کلوموگروف-اسمیرونوف، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون نشان داد بین باورهای هوشی با مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان مدارس متوسطه قم رابطه وجود دارد. بین تاب‌آوری با مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان مدارس متوسطه قم رابطه مثبت وجود دارد. همچنین بین باورهای هوشی و تاب‌آوری دانش‌آموزان مدارس متوسطه قم رابطه مثبت وجود دارد. نتایج حاصله می‌تواند پرتوهای نوینی را در ارتباط باورهای هوشی و تاب‌آوری با مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان نمایان سازد.
کلمات کلیدی :
باورهای هوشی، تاب‌آوری. مسئولیت‌پذیری