ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

مدل ساختاری وابستگی به اینترنت بر اساس سبک دلبستگی و هیجان‌خواهی: نقش میانجی‌گری ذهن‌آگاهی در دوران کرونا
دوره 7، شماره 23، 1403، صفحات 28 - 42
نویسندگان : دکتر مسعود غلامعلي لواساني* 1 ، زینب محمدی نیکو 2

1 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده :
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل ساختاری اعتیاد به اینترنت بر ‌اساس سبک‌های دل‌بستگی و هیجان خواهی با نقش میانجی ذهن آگاهی در جوانان بود. پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی به روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه‌ی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 1401- 1400 به تعداد 1138 نفر تشکیل می‌داد که از میان آن‌ها حجم نمونه‌ای به تعداد 300 نفر و به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه‌های اعتیاد به اینترنت یانگ (1998)، ذهن آگاهی براون و ریان (2003)، سبک دل‌بستگی و هیجان خواهی را تکمیل کردند. تحلیل داده‌ها به روش تحلیل مسیر انجام شد و برای بررسی نقش میانجی ذهن آگاهی از اینترنت از آزمون بوت‌استراپ استفاده شد. شاخص‌های برازش نشان داد، مدل پیش‌فرض از برازش مناسب برخوردار است. نتایج نشان داد مسیر مستقیم سبک‌های دل‌بستگی به ذهن آگاهی و اعتیاد به اینترنت اثر معنادار داشت. مسیر مستقیم هیجان خواهی به اعتیاد به اینترنت اثر معنادار داشت. همچنین سبک‌های دل‌بستگی با میانجی‌گری ذهن آگاهی بر اعتیاد به اینترنت اثر معنادار غیرمستقیم داشت؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ذهن آگاهی، نقش واسطه‌ای در ارتباط بین سبک‌های دل‌بستگی با اعتیاد به اینترنت در جوانان دارد.
کلمات کلیدی :
اعتیاد به اینترنت، سبک دلبستگی، هیجان‌خواهی، ذهن‌آگاهی