بررسی سبک مدیریت کلاس و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی(دوره دوم) شهر سبزوار
دوره 5، شماره 16، 1401، صفحات 95 - 104
1 کاردانی مربی کودک، آموزشکده فنی و حرفهای بقیهالله سبزوار، آموزگار ابتدایی، ایران
2 کاردانی مربی کودک، آموزشکده فنی و حرفهای بقیهالله سبزوار، آموزگار ابتدایی، ایران.
3 کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه پیام نور تهران جنوب، راهبر آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش عشایر خوزستان
چکیده :
این پژوهش باهدف بررسی رابطهی بین سبک مدیریت کلاس توسط اساتید و انگیزش پیشرفت دانش آموزان دوره دوم مقطع ابتدایی انجامشده است. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری دانش آموزان رشته علوم تربیتی تعداد نمونه آماری 326 نفر به روش نمونهگیری خوشهای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه سبکهای مدیریت کلاس ولفانگ (1970) و انگیزش تحصیلی هرمنس (1977) به ترتیب با پایایی 0/73 و 0/88 انجام شد. یافته نشان داد بین سبکهای مدیریت کلاس با آزادمنشانه و مشاورهای با انگیزش تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، بین سبک استبدادی و انگیزش رابطه منفی و معناداری وجود دارد و بین سبک بیتفاوت با انگیزش تحصیلی رابطه وجود نداشت. در راستای یافتههای پژوهش بحث و پیشنهادهایی ارائه شد.
این پژوهش باهدف بررسی رابطهی بین سبک مدیریت کلاس توسط اساتید و انگیزش پیشرفت دانش آموزان دوره دوم مقطع ابتدایی انجامشده است. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری دانش آموزان رشته علوم تربیتی تعداد نمونه آماری 326 نفر به روش نمونهگیری خوشهای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه سبکهای مدیریت کلاس ولفانگ (1970) و انگیزش تحصیلی هرمنس (1977) به ترتیب با پایایی 0/73 و 0/88 انجام شد. یافته نشان داد بین سبکهای مدیریت کلاس با آزادمنشانه و مشاورهای با انگیزش تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، بین سبک استبدادی و انگیزش رابطه منفی و معناداری وجود دارد و بین سبک بیتفاوت با انگیزش تحصیلی رابطه وجود نداشت. در راستای یافتههای پژوهش بحث و پیشنهادهایی ارائه شد.
کلمات کلیدی :
سبک مدیریت کلاس ، انگیزش پیشرفت تحصیلی، مقطع ابتدایی
سبک مدیریت کلاس ، انگیزش پیشرفت تحصیلی، مقطع ابتدایی
-
537
-
243
-
1401/04/19
-
1401/05/15
-
1401/05/28