رهیافتی پدیدارشناسانه در زمینهی عوامل مؤثر بر ارتقاء هویت فردی و ملی دانش آموزان از دیدگاه معلمان
دوره 4، شماره 11، 1400، صفحات 103 - 112
1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 دانش¬آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،کرج، ایران.
3 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه کردستان، آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج، ایران.
چکیده :
اهمیت شکل گیری هویت در افراد، متصدیان را وامیدارد که با دقت نظر اهمیت و ضرورت شکل گیری هویت در افراد و اعمال حساسیت های لازم را با اتخاذ روش های مناسب برای ایجاد آگاهی و حس تعلق به هویت ملی و فردی در دانش آموزان فراهم آورند و موجب بروز رفتارهای مناسب فردی و ملی و اجتماعی در این زمینه شوند. لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی تجارب معلمان در زمینه عوامل مؤثر بر ارتقاء هویت فردی و ملی دانش آموزان بود. میدان تحقیق و جامعه موردمطالعه معلمان مدارس شهر سنندج بودند که 15نفر که بهصورت هدفمند برای شرکت در مصاحبه نیمه ساختاریافته برگزیدهشده بودند مشارکت کردند. تجارب مشارکتکنندگان در چهار الگو ترسیم گردید. 1- عوامل درونی، 2- عوامل بیرونی، 3- وحدت و یکپارچگی ملی، 4- حراست و حفظ منافع ملی.
اهمیت شکل گیری هویت در افراد، متصدیان را وامیدارد که با دقت نظر اهمیت و ضرورت شکل گیری هویت در افراد و اعمال حساسیت های لازم را با اتخاذ روش های مناسب برای ایجاد آگاهی و حس تعلق به هویت ملی و فردی در دانش آموزان فراهم آورند و موجب بروز رفتارهای مناسب فردی و ملی و اجتماعی در این زمینه شوند. لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی تجارب معلمان در زمینه عوامل مؤثر بر ارتقاء هویت فردی و ملی دانش آموزان بود. میدان تحقیق و جامعه موردمطالعه معلمان مدارس شهر سنندج بودند که 15نفر که بهصورت هدفمند برای شرکت در مصاحبه نیمه ساختاریافته برگزیدهشده بودند مشارکت کردند. تجارب مشارکتکنندگان در چهار الگو ترسیم گردید. 1- عوامل درونی، 2- عوامل بیرونی، 3- وحدت و یکپارچگی ملی، 4- حراست و حفظ منافع ملی.
کلمات کلیدی :
هویت فردی، هویت ملی، دانش آموزان، معلمان، مدارس، رویکرد پدیدارشناسی
هویت فردی، هویت ملی، دانش آموزان، معلمان، مدارس، رویکرد پدیدارشناسی