شناسایی مؤلفه¬های اخلاق حرفه¬ای در ارزیابی عملکرد معلمان
دوره و شماره : آماده انتشار
1 عضو هیات علمی گروه مدیریت دولتی دانشگاه هرمزگان
2 1. فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه هرمزگان
3 عضو هیات علمی گروه مشاوره و روانشناسی، دانشگاه هرمزگان
چکیده :
در عصر حاضر، توجه به اخلاق حرفه¬اي مدیران جهت رسیدن به اهداف سازمانی امري ضروري و اجتناب ناپذیر است. رعایت مؤثر اخلاق¬حرفه¬ای توسط مدیران مدارس در ارزیابی عملکرد معلمان امری ضروری بوده و مستلزم شناسایی مؤلفه-های آن می¬باشد .هدف پژوهش شناسایی مؤلفه¬های اخلاق حرفه¬ای مورد توجه مدیران مدارس در ارزیابی عملکرد معلمان است. روش پژوهش، کیفی و با راهبرد تحلیل مضمون است. به این منظور، 16 مصاحبه با مدیران باسابقه مدارس ناحیه1 بندرعباس انجام شد. با تحلیل محتوای مصاحبه¬های انجام شده مؤلفه¬های اخلاق حرفه¬ای کرامت انسانی، عدالت و انصاف، امانت¬داری و رازداری، حقیقت¬گرایی، توجه به رشد و تعالی، انتقادپذیری، تعهد و تخصص، صداقت و شفافیت شناسایی شد. در پایان مؤلفه¬های شناسایی شده به سه دسته مؤلفه¬های اخلاقی مورد توجه در برخورد با معلمان، مؤلفه¬های اخلاقی فردی مدیر و مؤلفه¬های اخلاقی مورد نیاز در محیط مدرسه تقسیم¬بندی شد. در نتیجه این مطالعه می¬توان گفت برای ارزیابی عملکرد مطلوب معلمان، مدیر مدرسه باید مؤلفه¬های اخلاق حرفه¬ای شناسایی شده در این پژوهش در ارزیابی عملکرد معلمان مورد توجه قرار گیرد.
در عصر حاضر، توجه به اخلاق حرفه¬اي مدیران جهت رسیدن به اهداف سازمانی امري ضروري و اجتناب ناپذیر است. رعایت مؤثر اخلاق¬حرفه¬ای توسط مدیران مدارس در ارزیابی عملکرد معلمان امری ضروری بوده و مستلزم شناسایی مؤلفه-های آن می¬باشد .هدف پژوهش شناسایی مؤلفه¬های اخلاق حرفه¬ای مورد توجه مدیران مدارس در ارزیابی عملکرد معلمان است. روش پژوهش، کیفی و با راهبرد تحلیل مضمون است. به این منظور، 16 مصاحبه با مدیران باسابقه مدارس ناحیه1 بندرعباس انجام شد. با تحلیل محتوای مصاحبه¬های انجام شده مؤلفه¬های اخلاق حرفه¬ای کرامت انسانی، عدالت و انصاف، امانت¬داری و رازداری، حقیقت¬گرایی، توجه به رشد و تعالی، انتقادپذیری، تعهد و تخصص، صداقت و شفافیت شناسایی شد. در پایان مؤلفه¬های شناسایی شده به سه دسته مؤلفه¬های اخلاقی مورد توجه در برخورد با معلمان، مؤلفه¬های اخلاقی فردی مدیر و مؤلفه¬های اخلاقی مورد نیاز در محیط مدرسه تقسیم¬بندی شد. در نتیجه این مطالعه می¬توان گفت برای ارزیابی عملکرد مطلوب معلمان، مدیر مدرسه باید مؤلفه¬های اخلاق حرفه¬ای شناسایی شده در این پژوهش در ارزیابی عملکرد معلمان مورد توجه قرار گیرد.
کلمات کلیدی :
ارزیابی عملکرد، اخلاق حرفه¬ای، مدرسه، معلمان
ارزیابی عملکرد، اخلاق حرفه¬ای، مدرسه، معلمان
-
333