1 رضوانه منظور، کارشناسی ارشد روانپرستاری ، عضو هیئت علمی ، گروه پرستاری ، دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ، بجنورد ، ایران.
2 کارشناسی ارشد روانپرستاری ، عضو هیئت علمی ، گروه پرستاری ، دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ، بجنورد ، ایران.
3 دانشجو دکتری روانشناسی بالینی ، گروه روانشناسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
4 کارشناس ارشد مشاوره ، بخش اعصاب و روان زنان بیمارستان امام رضا(ع)،دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد ، ایران
5 دکتری پرستاری ، ضو هیئت علمی ، گروه پرستاری ، دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ، بجنورد ، ایران.
6 کارشناس پرستاری، مدیریت بیمارستان امام رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ، بجنوردٰ ایران
7 کارشناس پرستاری ، سرپرستار بخش اعصاب و روان زنان بیمارستان امام رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
8 دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
زمینه و هدف: شواهد نشان مي دهد مادران نقش تعیین کننده تری در توانمند کردن کودکان مبتلا به اختلال روانی مزمن دارند، پژوهش حاضر به بررسی ارتباط متغییرهای جمعیت شناختی با استرس ادراک شده مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال روانی در بیمارستان های منتخب شهر تهران سال ۱۳۹۷ پرداخته است. روش کار: در این پژوهش توصیفی-همبستگی تعداد 194 مادر دارای فرزند مبتلا به اختلال روانی به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف از بیمارستان¬های منتخب شهر تهران در سال 1397 انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده¬ها "پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران"،و "پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک" بود. پس از جمع آوری داده ها، اطلاعات وارد نسخه ی 22 نرم افزار SPSS شده و از آمار توصیفی و تحلیلی شامل جداول توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار، ضریب هم بستگی پیرسن جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده گردید. نتایج:یافته های این پژوهش نشان داد میانگین استرس ادراک شده(62/4±26/29) در سطح متوسط قرار دارد. در راستای تعیین همبستگی بین مشخصات دموگرافیک و متغیرهای پژوهش، یافته ها نشان داد بین مدت بیماری و سن کودک با نمره استرس همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد بدین صورت که هر چه سن کودک افزایش یابد میزان استرس مادران افزایش می یابد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر در خصوص میزان استرس ادراک شده وجود همبستگی معنی دار بین متغیر های استرس ادراک شده با متغیرهای روانشناختی، توجه به اهمیت سلامت روان مادران دارای فرزند مبتلا به اختلالات روان انان، ، ارزیابی و تعیین سطح سلامت روان این گروه از مادران به لحاظ طراحی برنامه های اموزشی و معرفی و ارجاع به نهاد های حمایتی و همچنین اموزش دانشجویان و کارکنان بهداشتی به منظور روشن سازی شرایط و چالشهای موجود برای این دسته از مادران ضروری به نظر رسیده و می تواند موجب ارتقای سلامت روان و سایر فاکتورهای مرتبط با آن گردد.
استرس ادراک شده، جمعیت شناختی، اختلال روانی، مادران
-
163