روشهای یادگیری-یاددهی در مدارس کارآفرین: مطالعه مروری نظام مند
دوره 7، شماره 22، 1403، صفحات 130 - 147
1 عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران.
2 دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، پردیس دانشگاه تهران، ایران
3 دکتری فیزیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران.
چکیده :
امروزه تغییر و تحولات و پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی نیاز به آموزش وپرورش اثربخش را ضروری می سازد. ازاین رو مدارس در رأس نظام آموزش وپرورش بهعنوان نهاد تعلیم و تربیت دانش آموزان با تفکر کارآفرینانه و نوآورانه که بتوانند در جامعه ارزش آفرینی کنند، جایگاه و اهمیت ویژهای دارند. این مقاله از نوع مروری بوده و در تدوین آن از جستجوهای اینترنتی با استفاده از موتورهای جستجوگر و در پایگاه های معتبر ازجمله Ebsco، Google Scholar، Scopus، Science Direct، PubMed و SID، MAGIRAN و پرتال جامع علوم انسانی، سیلیویکا استفاده شده است. مدرسه بهعنوان جامعهای کوچك که ارتباط اعضای آن با یکدیگر فضای اجتماعی مشخصی را به وجود میآورد، باید بتواند در بروز خصایصی چون خلاقیت، خودباوری، آیندهنگری، ریسکپذیری و تمایل به کامیابی (روحیه کارآفرینی) در دانش آموزان مؤثر باشد. ایجاد جو و فضایی مناسب و مطلوب که زمینه بروز این ویژگیها را فراهم آورد، یکی از وظیفهها و رسالتهای مسئولان آموزشوپرورش است. آموزش اثربخش کارآفرینی مستلزم فراهم آوردن امکانات مختلفی ازجمله روشهای تدریس میباشد. آشنا کردن مدرسان با مجموعه تقریباً کاملی از روشهای تدریس شرایط آموزش را بهبود بخشد و با توجه به امکانات در دسترس به انتخاب روش و آموزش متناسب با آن شرایط اقدام نمایند.
امروزه تغییر و تحولات و پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی نیاز به آموزش وپرورش اثربخش را ضروری می سازد. ازاین رو مدارس در رأس نظام آموزش وپرورش بهعنوان نهاد تعلیم و تربیت دانش آموزان با تفکر کارآفرینانه و نوآورانه که بتوانند در جامعه ارزش آفرینی کنند، جایگاه و اهمیت ویژهای دارند. این مقاله از نوع مروری بوده و در تدوین آن از جستجوهای اینترنتی با استفاده از موتورهای جستجوگر و در پایگاه های معتبر ازجمله Ebsco، Google Scholar، Scopus، Science Direct، PubMed و SID، MAGIRAN و پرتال جامع علوم انسانی، سیلیویکا استفاده شده است. مدرسه بهعنوان جامعهای کوچك که ارتباط اعضای آن با یکدیگر فضای اجتماعی مشخصی را به وجود میآورد، باید بتواند در بروز خصایصی چون خلاقیت، خودباوری، آیندهنگری، ریسکپذیری و تمایل به کامیابی (روحیه کارآفرینی) در دانش آموزان مؤثر باشد. ایجاد جو و فضایی مناسب و مطلوب که زمینه بروز این ویژگیها را فراهم آورد، یکی از وظیفهها و رسالتهای مسئولان آموزشوپرورش است. آموزش اثربخش کارآفرینی مستلزم فراهم آوردن امکانات مختلفی ازجمله روشهای تدریس میباشد. آشنا کردن مدرسان با مجموعه تقریباً کاملی از روشهای تدریس شرایط آموزش را بهبود بخشد و با توجه به امکانات در دسترس به انتخاب روش و آموزش متناسب با آن شرایط اقدام نمایند.
کلمات کلیدی :
کارآفرینی، توسعه، مدرسه، آموزشوپرورش.
کارآفرینی، توسعه، مدرسه، آموزشوپرورش.