ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

روش‌های یادگیری-یاددهی در مدارس کارآفرین: مطالعه مروری نظام مند
دوره 7، شماره 22، 1403، صفحات 130 - 147
نویسندگان : دکتر احسان اکرادی 1 ، حکیم سحاقی* 2 ، دکتر نسا احمدزاده 3

1 عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران.

2 دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، پردیس دانشگاه تهران، ایران

3 دکتری فیزیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران.

چکیده :
امروزه تغییر و تحولات و پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی نیاز به آموزش وپرورش اثربخش را ضروری می سازد. ازاین رو مدارس در رأس نظام آموزش وپرورش به‌عنوان نهاد تعلیم و تربیت دانش آموزان با تفکر کارآفرینانه و نوآورانه که بتوانند در جامعه ارزش آفرینی کنند، جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارند. این مقاله از نوع مروری بوده و در تدوین آن از جستجوهای اینترنتی با استفاده از موتورهای جستجوگر و در پایگاه های معتبر ازجمله Ebsco، Google Scholar، Scopus، Science Direct، PubMed و SID، MAGIRAN و پرتال جامع علوم انسانی، سیلیویکا استفاده شده است. مدرسه به‌عنوان جامعه‌ای کوچك که ارتباط اعضای آن با یکدیگر فضای اجتماعی مشخصی را به وجود می‌آورد، باید بتواند در بروز خصایصی چون خلاقیت، خودباوری، آینده‌نگری، ریسک‌پذیری و تمایل به کامیابی (روحیه کارآفرینی) در دانش آموزان مؤثر باشد. ایجاد جو و فضایی مناسب و مطلوب که زمینه بروز این ویژگی‌ها را فراهم آورد، یکی از وظیفه‌ها و رسالت‌های مسئولان آموزش‌وپرورش است. آموزش اثربخش کارآفرینی مستلزم فراهم آوردن امکانات مختلفی ازجمله روش‌های تدریس می‌باشد. آشنا کردن مدرسان با مجموعه تقریباً کاملی از روش‌های تدریس شرایط آموزش را بهبود بخشد و با توجه به امکانات در دسترس به انتخاب روش و آموزش متناسب با آن شرایط اقدام نمایند.
کلمات کلیدی :
کارآفرینی، توسعه، مدرسه، آموزش‌وپرورش.
منطقه تقریبی رشدسکوسازیتوانمندیهای شناختیاختلالات یادگیری خاصمعنویت درمانیاضطراب وجودیدانش آموزانآموزش پیش از ازدواجرویکرد آدلرینگرش به ازدواجدخترانشبکه اجتماعیطلاقخانوادهمهارت های زندگیخودتنظیمی زناشوییرفتار دلبستگی در روابط زناشوییتعارضات زناشوییحل مسئلهتغيير پذيري سبک شناختياضطراب رياضيتعارضات جنسینوجوانانتعاملات جنسیازدواج موقتنگرش به ازدواج موقتنظریه زمینه ایمطالعه کیفیبهره ورینیروی انسانیادارات ورزشآشفتگي اخلاقيعملكرد شغليپرستارانزنانهمسر معتادکیفیت زندگیتاب آورياضطرابسازگارياوتيسمآموزش حضور ذهنراهبردهاي كنار آمدناميدواري به زندگيزنان معتاد باردارقصه درمانيهراس اجتماعيكودكان كم توان ذهنيتنظیم هیجانسلامت روانبیماران قلبیویژگی های شخصیتیبی انضباطیقلدریسلامت سازمانییادگیری سازمانیاخلاق حرفه ایمدیران مدارسهوش تحلیلیبی تابی روانیرضایت شغلیخود شفقتیعلائم افسردگیروان رنجور خوییبیگانگی تحصیلیادراک شایستگیدانشجویانپایبندی مذهبیعزت نفسشادکامیكيفيت زندگيسخت روييكيفيت خوابعملكرد خانوادهرضايت زناشوييكمبود توجهبيش فعاليطرحواره های هیجانیگرایش به اعتیاداعتیاداینترنتاحساس تنهاییبحران هویتاسترس شغليسرمايه روان شناختيدرمان عقلانی هیجانی الیستحمل آشفتگیدرمان شناختي رفتاريافسردگيسرسختي روان شناختيمعلمانسلامت جنسيرضايت از زندگيآسيب هاي اجتماعيزوجينتکنیک فراشناختاسترسدانش آموزنشخوار فکریهمدلی عاطفیذهن آگاهیکیفیت زندگی کاریارزشیابیالگوهایمدل راهبردیروانشناسیخوش بینی تحصیلیعملکرد تحصیلیانعطاف پذیری کنشیامیدسلامت روان شناختیکارکنانسرمایه روانشناختیخودکارآمدیتاب آوریخوش بینیازدواج زودهنگامخوددلسوزیفرایندهای شناختی ناکارآمدآمیختگی شناختیاجتناب شناختینشانگان روانشناختیدرمان فراتشخیصیاضطراب اجتماعیهوش هیجانیهوش معنویآمادگی به اعتیادعوامل پیشگیری کنندههوش اخلاقیجرات ورزیخودآگاهیدرگیری تحصیلیکرونا فوبیادرونگراییبرونگراییخستگی هیجانیقرنطینهکارکردهای اجراییسبک های مقابلهتنیدگیتربیتفضای مجازیکروناتوانمندی مننظام ارزشیدانش آموزاننگرانیاضطراب مرگکمال گراییآنلاینکیفیت خوابهویت فردیهویت ملیمدارساهمالکاریتفکر انتقادیاشتیاق تحصیلیمعلم کارآمدشناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهیهیجان مدارBCDنگرش به دخانیاتراهبردهای مقابلهرضایت زناشوییدبیرانقصه گوییکودکانقصهقصه خوانیکتاب درمانیخشونتمدرسهواقعیت درمانیزوجینخود آسیبیاپیدمی کروناهویت نوجوانانعشقتعارضات زناشوييبوکانیادگیریالکترونیکخلاقیتآموزش وپرورشوفاداریتفکر خلاقجنسیتکمروییموسیقیفرزندپرورینقدنگارشویرایشوالدیناخلاقکووید 19شایستگیانگیزش ریاضیجوانانصیمیمتبهبود رفاهفيبروميالژيسندرمیورگن هابرماسورزشپیش دبستانیفطرتخودتنظیمیادیانایمانمادرکودکعقلکمالامیدواریپرورشدینبازی درمانیرایانهیوگارياضیمدیرانمثبت نگریدخانیاترواییمعلمبیش فعالیسالمندتوجهمعنویتتوسعه