چشم اندازی بر پژوهشهای تربیت جنسی نوجوانان و خلاءهای پژوهشی موجود: یک مطالعۀ مروری
دوره و شماره : آماده انتشار
1 دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3 استاد گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران ، ایران
چکیده :
چکیده: پژوهش حاضر یک مرور سیستماتیک بر مطالعات مربوط به تربیت جنسی نوجوانان در ایران است که با هدف پاسخ به دو پرسش صورت گرفت: 1) پژوهشهای انجام شده در این حیطه، حول چه محورهایی متمرکز بوده است؟ 2) خلأ پژوهشی موجود چیست؟ به این منظور مقالات نمایه شده در منابع الکترونیک معتبر داخلی شامل مگیران، سیلیویکا، نورمگز، علمنت، و SID با محوریت تربیت جنسی نوجوانان طی سالهای 1385 تا 1401، مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً 18 مقاله به پژوهش راه یافت. نتایج حاصله نشان داد این مطالعات عمدتاً در چهار محور صورت گرفتهاند: پژوهشهای کتابخانهای که غالباً مبتنی برمتون مذهبی بودهاند، نظرسنجی از متخصصین آموزشی، نظرسنجی از والدین، و نهایتاً معدود تحقیقات پرسشنامهای با محوریت نوجوانان. خلأ پژوهشی موجود، نادیده شمردن نوجوانان این عصر و دنیای پدیدارشناسانۀ آنان به عنوان مخاطبین اصلی این برنامه است که توصیه میشود توسط پژوهشهای کیفی عمیق، در راستای تدوین یک برنامه تربیت جنسی جامع مورد بررسی قرار گیرد.
چکیده: پژوهش حاضر یک مرور سیستماتیک بر مطالعات مربوط به تربیت جنسی نوجوانان در ایران است که با هدف پاسخ به دو پرسش صورت گرفت: 1) پژوهشهای انجام شده در این حیطه، حول چه محورهایی متمرکز بوده است؟ 2) خلأ پژوهشی موجود چیست؟ به این منظور مقالات نمایه شده در منابع الکترونیک معتبر داخلی شامل مگیران، سیلیویکا، نورمگز، علمنت، و SID با محوریت تربیت جنسی نوجوانان طی سالهای 1385 تا 1401، مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً 18 مقاله به پژوهش راه یافت. نتایج حاصله نشان داد این مطالعات عمدتاً در چهار محور صورت گرفتهاند: پژوهشهای کتابخانهای که غالباً مبتنی برمتون مذهبی بودهاند، نظرسنجی از متخصصین آموزشی، نظرسنجی از والدین، و نهایتاً معدود تحقیقات پرسشنامهای با محوریت نوجوانان. خلأ پژوهشی موجود، نادیده شمردن نوجوانان این عصر و دنیای پدیدارشناسانۀ آنان به عنوان مخاطبین اصلی این برنامه است که توصیه میشود توسط پژوهشهای کیفی عمیق، در راستای تدوین یک برنامه تربیت جنسی جامع مورد بررسی قرار گیرد.
کلمات کلیدی :
تربیت جنسی، خلأ پژوهشی، نوجوان
تربیت جنسی، خلأ پژوهشی، نوجوان
-
205