مطالعه تطبیقی مدل های ارزشیابی درس روانشناسی دوم متوسطه و ارائه مدل راهبردی
دوره 7، شماره 22، 1403، صفحات 109 - 118
1 دانشجوی دکترای برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران
2 هیئتعلمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران
چکیده :
ارزشیابی برنامه درسی، فرآیند بررسی ارزش برنامه درسی میباشد. بررسی ارزش شامل عناصر و جنبههای خاص برنامه درسی و کل برنامه درسی میشود. ارزشيابی برنامه درسی بهمنظور قضاوت و يا توافق درباره ارزش يک برنامه درسی انجام میشود. ارزشيابی برنامه درسی جستوجوی منظمی برای قضاوت درباره ارزش يک برنامه درسی، بهمنظور بهبود آن برای کاهش فاصله ميان نتايج جاری و مطلوب تعریف میشود. این مقاله ضمن معرفی الگوهای مختلف ارزشیابی و مقایسه تطبیقی آنها با یکدیگر به ارائه الگویی جامع جهت استفاده در برنامه درسی روانشناسی مقطع متوسطه دوم پرداخته است. این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، تحلیلی-کتابخانه ای است. روش جمعآوری دادهها اسنادی و ابزار جمعآوری دادهها فیش است. برای تحلیل دادهها از روش مقولهبندی و تحلیل محتوي مطالب کتب، مقالات، پایاننامهها و محتویهای اینترنتی استفادهشده است. فرایند ارزشیابی تنها نوعی داوری ساده نیست، درنتیجه نباید محدود به یک الگوی خاص ارزشیابی بود و برای داشتن یک ارزشیابی مناسب، باید ترکیبی از الگوهای مختلف را استفاده کرد.
ارزشیابی برنامه درسی، فرآیند بررسی ارزش برنامه درسی میباشد. بررسی ارزش شامل عناصر و جنبههای خاص برنامه درسی و کل برنامه درسی میشود. ارزشيابی برنامه درسی بهمنظور قضاوت و يا توافق درباره ارزش يک برنامه درسی انجام میشود. ارزشيابی برنامه درسی جستوجوی منظمی برای قضاوت درباره ارزش يک برنامه درسی، بهمنظور بهبود آن برای کاهش فاصله ميان نتايج جاری و مطلوب تعریف میشود. این مقاله ضمن معرفی الگوهای مختلف ارزشیابی و مقایسه تطبیقی آنها با یکدیگر به ارائه الگویی جامع جهت استفاده در برنامه درسی روانشناسی مقطع متوسطه دوم پرداخته است. این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، تحلیلی-کتابخانه ای است. روش جمعآوری دادهها اسنادی و ابزار جمعآوری دادهها فیش است. برای تحلیل دادهها از روش مقولهبندی و تحلیل محتوي مطالب کتب، مقالات، پایاننامهها و محتویهای اینترنتی استفادهشده است. فرایند ارزشیابی تنها نوعی داوری ساده نیست، درنتیجه نباید محدود به یک الگوی خاص ارزشیابی بود و برای داشتن یک ارزشیابی مناسب، باید ترکیبی از الگوهای مختلف را استفاده کرد.
کلمات کلیدی :
ارزشیابی، الگوهای، مدل راهبردی، روانشناسی.
ارزشیابی، الگوهای، مدل راهبردی، روانشناسی.