اثر بخشی آموزش مهارت¬هاي روان شناختی(تاب آوری، مدیرت استرس و خودکارامدی) بر پذیرش مشکلات ¬کار پرستاران بخش های بیماران کووید 19
دوره و شماره : آماده انتشار
1 دانشگاه
2 دانشگاه
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر اثر بخشی مهارت های روانشناختی بر پذیرش مشکلات کار پرستاران بیماران کووید 19 در بیمارستان بزرگ نفت اهواز بود. پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پرستاران بخش های ویژه کووید-19 بیمارستان بزرگ نفت اهواز می باشد که در سال 1400-1399 مشغول به خدمت و مراقبت از بیماران مبتلا به کووید 19 بودند. نمونه ای به حجم 60 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه پذیرش مشکلات کار در بین شرکت کنندگان توزیع و آموزش های لازم در خصوص نحوه تکمیل داده شد. پس از برگزاری پیش آزمون، آزمودنی ها به صورت تصادفی به دو گروه (آزمایشی و گواه ) تقسیم شدند و آموزش های روان شناختی ( تاب آوری، خودکار آمدی و مدیریت استرس) به مدت شش جلسه در سه هفته متوالی به گروه آزمایشی داده شد و پس از مداخلات، مجدد پرسشنامه پذیرش مشکلات کار بین هر دو گروه آزمایشی و گواه توزیع شد و در نهایت داده های دریافتی با استفاده از برنامه SPSS-22 با روش تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد آموزش مهارت های روانشناختی بر پذیرش مشکلات کار تاثیر معناداری دارد. لذا با توجه به یافته های پژوهش پیشنهاد می شود جهت پذیرش مشکلات کار و سازگاری پرستاران با شرایط بحرانی و خاص کووید 19 کارگاه های آموزش های روان شناختی با تاکید بر تاب آوری، خودکارآمدی و مدیرت استرس اجرا شود.
هدف از پژوهش حاضر اثر بخشی مهارت های روانشناختی بر پذیرش مشکلات کار پرستاران بیماران کووید 19 در بیمارستان بزرگ نفت اهواز بود. پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پرستاران بخش های ویژه کووید-19 بیمارستان بزرگ نفت اهواز می باشد که در سال 1400-1399 مشغول به خدمت و مراقبت از بیماران مبتلا به کووید 19 بودند. نمونه ای به حجم 60 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه پذیرش مشکلات کار در بین شرکت کنندگان توزیع و آموزش های لازم در خصوص نحوه تکمیل داده شد. پس از برگزاری پیش آزمون، آزمودنی ها به صورت تصادفی به دو گروه (آزمایشی و گواه ) تقسیم شدند و آموزش های روان شناختی ( تاب آوری، خودکار آمدی و مدیریت استرس) به مدت شش جلسه در سه هفته متوالی به گروه آزمایشی داده شد و پس از مداخلات، مجدد پرسشنامه پذیرش مشکلات کار بین هر دو گروه آزمایشی و گواه توزیع شد و در نهایت داده های دریافتی با استفاده از برنامه SPSS-22 با روش تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد آموزش مهارت های روانشناختی بر پذیرش مشکلات کار تاثیر معناداری دارد. لذا با توجه به یافته های پژوهش پیشنهاد می شود جهت پذیرش مشکلات کار و سازگاری پرستاران با شرایط بحرانی و خاص کووید 19 کارگاه های آموزش های روان شناختی با تاکید بر تاب آوری، خودکارآمدی و مدیرت استرس اجرا شود.
کلمات کلیدی :
کلید واژه ها: مهارت های روانشناختی، تاب اوری، مدیریت استرس، خودکارامدی پذیرش مشکلات کار، پرستار، کووید19
کلید واژه ها: مهارت های روانشناختی، تاب اوری، مدیریت استرس، خودکارامدی پذیرش مشکلات کار، پرستار، کووید19
-
159