ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

بررسی نقش تکنولوژی های نوین آموزشی در انگیزه پیشرفت و خلاقیت دانش آموزان منطقه ی حاشیه نشین شهرستان اسلام آبادغرب
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : نسرین فتاحی* 1 ، مریم رضایی 2 ، پری پری سوسهابی 3

1 دانشجو کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر

2 استادیار گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر

3 استادیار گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر

چکیده :
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش تکنولوژی های نوین آموزشی در انگیزه پیشرفت و خلاقیت دانش آموزان می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزو پژوهش هاي كاربردي، و از لحاظ روش جزو پژوهش هاي کتابخانه ای به حساب می آید. بنابراین، پژوهش حاضر از نقطه نظر روش پژوهش در زمره تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانش آموزان مناطق حاشیه نشین شهرستان اسلام آبادغرب می دهند که تعداد آن ها 2340 نفر می باشد؛ لذا با استفاده از روش نمونه گیری کوکران این حجم نمونه 330 نفر برآورد گردید. ابزار گرداوری داده ها شامل پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس (A.M.T)، 1977، پرسشنامه سنجش خلاقیت توسط تورنس (1963) و پرسشنامه نگرش به کاربرد تکنولوژی در آموزش – یاکووز(2005) است. تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه در قالب نرم افزار آماری spss نسخه 24 و در قالب شاخص هاي توصيفي (میانگین، انحراف معیار، واریانس و...) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیري) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین تکنولوژی های نوین آموزشی و انگیزه پیشرفت و خلاقیت دانش آموزان منطقه ی حاشیه نشین شهرستان اسلام آبادغرب ارتباط معنی داری وجود دارد. پیشنهاد می شود استفاده از روش های نوین فناوری آموزشی مثل بازی، استفاده از نرم افزار آموزشی، پاورپوینت و... به منظور پیشرفت و خلاقیت دانش آموزان مناطق حاشیه نشین استفاده شود.
کلمات کلیدی :
تکنولوژی نوین آموزشی، بهبود، انگیزه پیشرفت، خلاقیت، حاشیه نشینی