اثربخشي آموزش دقت بر عملكرد خواندن (دقت، سرعت و درك مطلب) و پردازش شناختي دانش آموزان پايه پنجم دوره ابتدايي
دوره و شماره : آماده انتشار
1 فارغ التحصیل کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2 استادیارروان شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
3 استاد تمام روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده :
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش دقت بر عملكرد خواندن (دقت، سرعت و درك مطلب) و پردازش شناختي دانش آموزان پايه پنجم دوره ابتدايي است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و طرح پژوهش نیمه¬آزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع پنجم ابتدایی شهر تسوج در سال 1400 بودند و نمونه آماری این پژوهش 30 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جايگزين شدند. براي جمع¬آوري داده¬ها از فرم كوتاه نظام سنجش شناختي- ويرايش دوم ناگليري و همكاران (2014) و آزمون کرمی نوری و مرادی (1387) استفاده شد. تجزيه و تحليل داده¬ها با روش آماري تحليل كوواريانس چندمتغيره انجام گرفت. نتايج پژوهش نشان داد كه آموزش دقت بر متغیر عملكرد خواندن و مؤلفه¬هاي خواندن كلمات، زنجيره كلمات، درك كلمات، حذف آوا، خواندن كلمات بي معني، ناميدن تصوير، نشانه حروف و درك خواندن متن تأثير دارد. همچنين آموزش دقت بر پردازش شناختي و مؤلفه¬هاي برنامه¬ريزي، توجه، پردازش همزمان و متوالي تأثير دارد. در واقع آموزش دقت باعث افزايش عملكرد خواندن و پردازش شناختي در دانش آموزان مي¬شود. بنابراين آموزش دقت کاربردهایی برای والدین، روان¬شناسان، معلمان، مربیان مدارس و متخصصان دانش¬ آموزان دارد و آن¬ها مي¬توانند از این راهبردها برای بهبود مشكلات خواندن دانش¬آموزان استفاده کنند.
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش دقت بر عملكرد خواندن (دقت، سرعت و درك مطلب) و پردازش شناختي دانش آموزان پايه پنجم دوره ابتدايي است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و طرح پژوهش نیمه¬آزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع پنجم ابتدایی شهر تسوج در سال 1400 بودند و نمونه آماری این پژوهش 30 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جايگزين شدند. براي جمع¬آوري داده¬ها از فرم كوتاه نظام سنجش شناختي- ويرايش دوم ناگليري و همكاران (2014) و آزمون کرمی نوری و مرادی (1387) استفاده شد. تجزيه و تحليل داده¬ها با روش آماري تحليل كوواريانس چندمتغيره انجام گرفت. نتايج پژوهش نشان داد كه آموزش دقت بر متغیر عملكرد خواندن و مؤلفه¬هاي خواندن كلمات، زنجيره كلمات، درك كلمات، حذف آوا، خواندن كلمات بي معني، ناميدن تصوير، نشانه حروف و درك خواندن متن تأثير دارد. همچنين آموزش دقت بر پردازش شناختي و مؤلفه¬هاي برنامه¬ريزي، توجه، پردازش همزمان و متوالي تأثير دارد. در واقع آموزش دقت باعث افزايش عملكرد خواندن و پردازش شناختي در دانش آموزان مي¬شود. بنابراين آموزش دقت کاربردهایی برای والدین، روان¬شناسان، معلمان، مربیان مدارس و متخصصان دانش¬ آموزان دارد و آن¬ها مي¬توانند از این راهبردها برای بهبود مشكلات خواندن دانش¬آموزان استفاده کنند.
کلمات کلیدی :
پردازش شناختي، دقت، عملکرد خواندن.
پردازش شناختي، دقت، عملکرد خواندن.