بررسی تطبیقی مفاهیم اخلاقی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با مفاهیم اخلاق جهانی و عملیاتی نمودن مفاهیم بر مبنای نظریات تربیتی
دوره 5، شماره 14، 1401، صفحات 28 - 47
1 دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه الزهرا تهران
3 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور جوانرود، ایران
4 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی تطبیقی مفاهیم اخلاقی مندرج در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و عملیاتی نمودن مفاهیم اخلاقی آن بر مبنای نظرات تربیتی میباشد. روش بهکاررفته از نوع کیفی و با روش تحلیل محتوا هدایتشده از متن سند تحول بنیادین انتخاب شد. نتایج پژوهش از تناظر و همخوانی مفاهیم اخلاقی سند با مفاهیم اخلاق جهانی خبر میدهد. با توجه به اصول تربیتی برگرفته ازنظریات افلاطون، خواجهنصیرالدین طوسی و نظریات تربیتی کنونی، روشهای آموزشی متناسب با اصول یادشده، جهت عملیاتی نمودن مفاهیم شناسایی و تعیین گردید. تحلیل متن از تناظر مفاهیم اخلاقی در سند تحول و مفاهیم اخلاق جهانی در بعضی از مؤلفهها وعدم تناظر در برخی دیگر خبر میدهد. جهت عملیاتی نمودن مفاهیم اخلاقی روشهای تدریسهای مختلف و مؤثر کاربردی، بر اساس رویکردها و نظریات مشخص گردید.
هدف از پژوهش حاضر بررسی تطبیقی مفاهیم اخلاقی مندرج در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و عملیاتی نمودن مفاهیم اخلاقی آن بر مبنای نظرات تربیتی میباشد. روش بهکاررفته از نوع کیفی و با روش تحلیل محتوا هدایتشده از متن سند تحول بنیادین انتخاب شد. نتایج پژوهش از تناظر و همخوانی مفاهیم اخلاقی سند با مفاهیم اخلاق جهانی خبر میدهد. با توجه به اصول تربیتی برگرفته ازنظریات افلاطون، خواجهنصیرالدین طوسی و نظریات تربیتی کنونی، روشهای آموزشی متناسب با اصول یادشده، جهت عملیاتی نمودن مفاهیم شناسایی و تعیین گردید. تحلیل متن از تناظر مفاهیم اخلاقی در سند تحول و مفاهیم اخلاق جهانی در بعضی از مؤلفهها وعدم تناظر در برخی دیگر خبر میدهد. جهت عملیاتی نمودن مفاهیم اخلاقی روشهای تدریسهای مختلف و مؤثر کاربردی، بر اساس رویکردها و نظریات مشخص گردید.
کلمات کلیدی :
اخلاق ، سند تحول بنیادین ، اخلاق جهانی
اخلاق ، سند تحول بنیادین ، اخلاق جهانی
-
1,005
-
283
-
1400/09/17
-
1400/10/15
-
1400/11/05