ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

جایگاه هوش اخلاقی و حمایت سازمانی ادراک شده در پیش‏بینی عملکرد شغلی معلمان (مورد مطالعه: دبیران مقطع متوسطه اول و دوم)
دوره 5، شماره 15، 1401، صفحات 142 - 157
نویسندگان : دکتر عزت اله احمدی 1 ، دکتر حسن یعقوبی 2 ، سید حامد حسین پور* 3

1 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

3 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران (نویسنده مسئول)

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف پیش‏بینی عملکرد شغلی معلمان، بر اساس هوش اخلاقی و میزان ادراک حمایت سازمانی معلمان انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش توصیفی- همبستگی، تمامی معلمان دوره اول و دوم متوسطه نواحی 2 و 3 تبریز بودند که با روش نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای چندمرحله‌ای به تعداد 176 نفر و بر اساس فرمول N ≥ 50 + 8mانتخاب‌شده و به پرسشنامه‏های حمایت سازمانی ادراک‌شده آیزنبرگر، هوش اخلاقی لینک و کیل، و عملکرد شغلی پاترسون پاسخ دادند. نتایج نشان داد که تمامی خرده مقیاس‏های متغیر هوش اخلاقی و حمایت سازمانی ادراک‌شده، ارتباط مثبتی با عملکرد شغلی داشته (0/01> P) و نتایج تحلیل رگرسیون خطی چندگانه همزمان نیز، نشان داد این متغیرها می‌توانند 33 درصد واریانس متغیر ملاک را تبیین کنند (0/01> P؛ 0/33= R2). مبتنی بر یافته‏ها، هوش اخلاقی نسبت به حمایت سازمانی ادراک‌شده، پیش‏بینی کننده قوی‏تری برای عملکرد شغلی معلمان است.
کلمات کلیدی :
عملکرد شغلی، هوش اخلاقی، حمایت سازمانی ادراک شده