بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی معلمان مرد مقطع ابتدایی شهرستان بوکان
دوره 6، شماره 19، 1402، صفحات 72 - 79
1 کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش، آذربایجان غربی، بوکان، ایران
2 کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش، آذربایجان غربی، بوکان، ایران
3 کارشناسی آموزش و پرورش، آذربایجان غربی، بوکان، ایران
4 دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان مرد مقطع ابتدایی شهرستان بوکان انجام گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان مرد مقطع ابتدایی شهر بوکان در سال 1401-1400 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 110 نفر بهعنوان نمونه موردمطالعه قرار گرفتند و بعد از انتخاب نمونه پرسشنامه ویژگیهای جمعیت شناختی محقق ساخته و رضایت شغلی مینه سوتا (MSQ) در اختیار معلمان قرار گرفت. پس از تائید نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه با نرمافزار SPSS نسخه ۲3 صورت گرفت و سطح معناداری آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها نشان داد که متغیر سابقه شغلی و سن بهصورت منفی و معنادار رضایت شغلی را پیشبینی میکنند. همچنین میزان تحصیلات، وضعیت تأهل، درآمد ماهیانه و نوع استخدامی بهصورت مثبت و معنادار رضایت شغلی معلمان را پیشبینی میکند. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که توجه به متغیرهای جمعیت شناختی مذکور جهت ارتقای رضایت شغلی معلمان باید در اولویت آموزشوپرورش قرار گیرد.
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان مرد مقطع ابتدایی شهرستان بوکان انجام گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان مرد مقطع ابتدایی شهر بوکان در سال 1401-1400 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 110 نفر بهعنوان نمونه موردمطالعه قرار گرفتند و بعد از انتخاب نمونه پرسشنامه ویژگیهای جمعیت شناختی محقق ساخته و رضایت شغلی مینه سوتا (MSQ) در اختیار معلمان قرار گرفت. پس از تائید نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه با نرمافزار SPSS نسخه ۲3 صورت گرفت و سطح معناداری آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها نشان داد که متغیر سابقه شغلی و سن بهصورت منفی و معنادار رضایت شغلی را پیشبینی میکنند. همچنین میزان تحصیلات، وضعیت تأهل، درآمد ماهیانه و نوع استخدامی بهصورت مثبت و معنادار رضایت شغلی معلمان را پیشبینی میکند. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که توجه به متغیرهای جمعیت شناختی مذکور جهت ارتقای رضایت شغلی معلمان باید در اولویت آموزشوپرورش قرار گیرد.
کلمات کلیدی :
رضایت شغلی، معلمان، مقطع ابتدایی
رضایت شغلی، معلمان، مقطع ابتدایی
-
300
-
120
-
1402/03/02
-
-
1402/05/01