ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

«شناسایی ویژگی های راهبردهای تدریس و ارزشیابی برنامه درسی الکترونیک از منظر نظریه علوم اعصاب شناختی »
دوره 5، شماره 15، 1401، صفحات 81 - 94
نویسندگان : عادل محمدی* 1 ، دکتر محمدعلی رستمی نژاد 2 ، دکتر محسن آیتی 3

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران-

2 دانشیار علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران-

3 دانشیار علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

چکیده :
هدف پژوهش حاضر، شناسایی ویژگی‌های راهبردهای تدریس و ارزشیابی برنامه درسی الكترونيكي از منظر نظریه‌ی علوم اعصاب شناختی به روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی بود. مقالات منتشرشده در پایگاه‌های علمی پرتال علوم انسانی، جهاد دانشگاهی، مگ‌ایران، ایران‌داک و نورمگز به‌عنوان جامعه مقالات فارسی و پایگاه اریک از میان پایگاه‌های علمی معتبر برای زبان انگلیسی انتخاب شد. مقالات دارای دسترسی تمام متن، بکار رفتن کلیدواژه در عنوان یا چکیده و قرارگیری در چارچوب زمانی 2010 تا 2021 معیارهای شمول مقالات بودند. برای تحلیل محتوای قیاسی از عناصر نه‌گانه کلاین استفاده شد. با توجه به یافته‌ها در زمینه عنصر روش آموزش، توجه به 1) تفاوت‌های فردی؛ 2) احساسات شخصی؛ 3) فعالیت یادگیرندگان؛ 4) انواع قالب‌های آموزشی؛ 5) فاصله‌گذاری زمانی مناسب و 6) توضیح شفاف روش انجام تکالیف شناسایی شد. در زمینه عنصر ارزشیابی نیز باید 1) واکنش یاد دهنده به پاسخ یادگیرنده همراه با بازخورد هشداردهنده باشد؛ 2) آزمون‌های شناختی جایگزین آزمون‌های به یادآوردنی شود؛ 3) سؤالات باید جنبه استنباط یادگیرنده را تقویت کنند و او را به سمت ارائه پاسخ‌های خلاقانه‌تری ببرند.
کلمات کلیدی :
علوم اعصاب شناختی، یادگیری الکترونیکی، برنامه درسی برخط، ارزشیابی، یادگیری شناختی.