ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

اثربخشی‌ درمان شناختی‌-رفتاري گروهی بر کاهش‌ میزان پرخاشگری کلامی‌، اضطراب و افزایش‌ سرسختی‌ روانشناختی‌ معلمان شهر شیراز
دوره 5، شماره 16، 1401، صفحات 12 - 21
نویسندگان : زهره نیکویی* 1

1 دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد گروه روانشناسی‌، واحد هرمزگان، هرمزگان، ایران

چکیده :
پژوهش‌ حاضر، باهدف‌ اثربخشی‌ درمان‌ شناختی‌-رفتاري بر کاهش‌ میزان‌ پرخاشگری کلامی‌، اضطراب‌ و افزایش‌ سرسختی‌ روان‌شناختی‌ معلمان‌ شهر شیراز‌ در سال‌ 400- 1399 انجام‌شده‌ است‌. پژوهش‌ حاضر، جز طرح‌هاي آزمایشی‌ و از نوع‌ پیش‌آزمون‌-پس‌آزمون‌ با گروه‌ کنترل‌ است‌. شرکت‌کننده‌هاي گروه‌ آزمایش‌ ٨ جلسه‌ درمان‌ شناختی‌ رفتاري و گروه‌ کنترل‌ تحت‌ هیچ‌ مداخله‌اي قرار نگرفت‌. تحلیل‌ یافته‌ها با استفاده‌ از تحلیل‌ کوواریانس‌ چندمتغیري (مانکوا) نشان‌ داد که‌ درمان‌ شناختی‌ رفتاري باعث‌ بهبود میزان‌ اضطراب‌، پرخاشگری کلامی و افزایش‌ سرسختی‌ روان‌شناختی‌ معلمان‌ شده‌ است‌. مهم‌ترین‌ نتایج‌ این‌ پژوهش‌، مؤثر و مفید بودن‌ درمان‌ شناختی‌-رفتاري بر کاهش‌ میزان‌ پرخاشگری کلامی‌، اضطراب‌ و افزایش‌ سرسختی‌ روان‌شناختی‌ معلمان‌ می‌باشد. نتیجه‌گیري می‌شود که‌ درمان‌ شناختی‌ رفتاري بر بهبود نشانه‌هاي اضطراب‌ و پرخاشگری کلامی‌ و بهبود میزان‌ سرسختی‌ می‌تواند مؤثر واقع‌ شود.
کلمات کلیدی :
درمان‌ شناختی‌ رفتاري، اضطراب‌، پرخاشگری کلامی، سرسختی‌ روان‌شناختی‌،معلمان‌.