ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

ارزشیابی عملکرد یاددهی- یادگیری معلمان دوره ابتدایی بر اساس مدل آشور در مدارس دخترانه منطقه 14 تهران
دوره 6، شماره 18، 1402، صفحات 342 - 356
نویسندگان : فرشته شالیکار* 1 ، دکتر روح اله کریمی خویگانی 2

1 دانشجو کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی عملکرد یاددهی- یادگیری معلمان دوره ابتدایی بر اساس مدل اشور در مدارس دخترانه منطقه 14 تهران، انجام‌شده است. پژوهش حاضر از منظر هدف از دسته پژوهش‌های کاربردی، از نظر نوع داده به‌صورت کمی و به لحاظ نوع اجرا از دسته پژوهش‌های میدانی و پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه آموزگاران مدارس دخترانه دوره ابتدایی منطقه 14 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1402 می‌باشند. در این پژوهش محقق ضمن اخذ مجوز از اداره کل آموزش‌وپرورش منطقه 14 شهر تهران، 12 مدرسه ابتدایی دخترانه دوره دوم را به روش قرعه‌کشی انتخاب نمود. سپس محقق ضمن هماهنگی با مدیران مدارس منتخب، کلیه آموزگاران این مدارس را به‌عنوان نمونه آماری انتخاب نمود (140 آموزگار زن). در این پژوهش به‌منظور جمع‌آوری داده‌های تحقیق، از فرم پرسشنامه محقق ساخته ارزشیابی عملکرد یاددهی- یادگیری معلمان دوره ابتدایی بر اساس مدل آشور استفاده شد. دامنه نمره برای هر مؤلفه این پرسشنامه بین 3 تا 15 امتیاز و دامنه نمره کل این پرسشنامه برای هر آموزگار، بین 18 تا 90 امتیاز بود. برای اطمینان از روایی این پرسشنامه از روش محاسبه ضریب لاوشه استفاده شد. نظر متخصصان بر روایی بالای این پرسشنامه موافق بود و ضریب لاوشه برای این پرسشنامه 78/0 محاسبه شد. پس از استخراج داده‌های موردنیاز تحقیق، از دو روش تحلیل آماری برای آزمون فرضیه‌های تحقیق حاضر استفاده شد. ابتدا از طریق جداول و نمودارهای مختلف آماری، به‌منظور توصیف شاخص‌های گرایش مرکزی و شاخص‌های پراکندگی برای نشان دادن ویژگی‌های جمعیت شناختی و همچنین توصیف متغیرهای تحقیق استفاده شد. در مرحله دوم برای آزمون فرضیه‌های این تحقیق از آزمون t تک گروهی استفاده‌شده است. در نهایت، عملکرد یاددهی- یادگیری معلمان دوره ابتدایی بر اساس مدل اشور در مدارس دخترانه منطقه 14 تهران از دیدگاه نمونه آماری مطلوب ارزیابی شد.
کلمات کلیدی :
ارزشیابی عملکرد یاددهی- یادگیری، معلمان دوره ابتدایی، مدل اشور