مقایسۀ میزان استرس و رضایت مندی زناشویی والدین کودکان عقب ماندۀ ذهنی و کودکان عادی
دوره و شماره : آماده انتشار
1 دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور واحد اردبیل،ایران.ali.esp7710@gmail.com
2 دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه محقق واحد اردبیل،ایران.leilanikjoo73@gmail.com
چکیده :
استرس یکی از مهمترین عوامل بروز مشکلات در زندگی انسان ها بوده و هر لحظه افراد جامعه را در قالب آسیب های روانی و اجتماعی تهدید می کند. حضور کودک عقب ماندۀ ذهنی در خانواده علاوه بر فزونی استرس، زندگی زناشویی والدین را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. هدف این پژوهش مقایسۀ میزان استرس و رضایت مندی زناشویی والدین کودکان عقب ماندۀ ذهنی و کودکان عادی است. این مطالعه به روش علّی _ مقایسه ای انجام شد. 80 نفر از پدران و مادران کودکان عقب ماندۀ ذهنی مدارس استثنایی و مراکز توانبخشی به همراه 80 نفر از پدران و مادران عادی مدارس سطح شهر اردبیل به روش نمونه گیری دردسترس و تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از فرم 52 سوالی پرسشنامه ی منابع فشار روانی فردریک و فرم 47 سؤالی رضایت زناشویی انریچ استفاده شد. تجزیه تحلیل داده ها به کمک نرم افزار، SPSS 22 صورت گرفت و از آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد والدین کودکان عقب ماندۀ ذهنی استرس بیشتری نسبت به والدین کودکان عادی تحمل می کنند.(p < 0/001 ). از نظر رضایت مندی زناشویی نیز، والدین کودکان عقب ماندۀ ذهنی نسبت به کودکان عادی از رضایت زناشویی پایین تری برخوردارند(p < 0/001 ). هم چنین نتایج نشان داد که همبستگی بین دو متغیر استرس و رضایت مندی زناشویی والدین کودکان عقب ماندۀ ذهنی منفی است(r = - 0/83 ). بنابراین، می توان نتیجه گرفت میزان استرس و رضایت مندی زناشویی والدین کودکان عقب ماندۀ ذهنی و کودکان عادی تفاوت معناداری دارد.
استرس یکی از مهمترین عوامل بروز مشکلات در زندگی انسان ها بوده و هر لحظه افراد جامعه را در قالب آسیب های روانی و اجتماعی تهدید می کند. حضور کودک عقب ماندۀ ذهنی در خانواده علاوه بر فزونی استرس، زندگی زناشویی والدین را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. هدف این پژوهش مقایسۀ میزان استرس و رضایت مندی زناشویی والدین کودکان عقب ماندۀ ذهنی و کودکان عادی است. این مطالعه به روش علّی _ مقایسه ای انجام شد. 80 نفر از پدران و مادران کودکان عقب ماندۀ ذهنی مدارس استثنایی و مراکز توانبخشی به همراه 80 نفر از پدران و مادران عادی مدارس سطح شهر اردبیل به روش نمونه گیری دردسترس و تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از فرم 52 سوالی پرسشنامه ی منابع فشار روانی فردریک و فرم 47 سؤالی رضایت زناشویی انریچ استفاده شد. تجزیه تحلیل داده ها به کمک نرم افزار، SPSS 22 صورت گرفت و از آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد والدین کودکان عقب ماندۀ ذهنی استرس بیشتری نسبت به والدین کودکان عادی تحمل می کنند.(p < 0/001 ). از نظر رضایت مندی زناشویی نیز، والدین کودکان عقب ماندۀ ذهنی نسبت به کودکان عادی از رضایت زناشویی پایین تری برخوردارند(p < 0/001 ). هم چنین نتایج نشان داد که همبستگی بین دو متغیر استرس و رضایت مندی زناشویی والدین کودکان عقب ماندۀ ذهنی منفی است(r = - 0/83 ). بنابراین، می توان نتیجه گرفت میزان استرس و رضایت مندی زناشویی والدین کودکان عقب ماندۀ ذهنی و کودکان عادی تفاوت معناداری دارد.
کلمات کلیدی :
استرس، رضایت مندی زناشویی، والدین، کودکان عقب ماندۀ ذهنی، کودکان عادی
استرس، رضایت مندی زناشویی، والدین، کودکان عقب ماندۀ ذهنی، کودکان عادی
-
295