اثربخشی روش سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی (دومن- دلاکاتو) بر بهبود رشد زبان گفتاری دانش آموزان نارسا خوان
دوره و شماره : آماده انتشار
1 کارشناس ارشد روانشناس
چکیده :
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی (دومن- دلاکاتو) بر بهبود رشد زبان گفتاری دانش آموزان نارسا خوان انجام گرفت. روش: روش پژوهش نیمه آزمايشي با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان 9 تا 11 سال شهر رشت مبتلا به اختلال خواندن در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند و نمونه پژوهش شامل 30 آزمودنی (هر گروه 15 نفر) با میانگین بهره هوشی 106که به روش نمونه گیری در دسترس و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع آوری اطلاعات از آزمون TOLD-P-3 نیوکامر و هامیل (1997) در مراحل قبل و بعد از آموزش استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره ((MANCOVA به کمک نرم افزار26-SPSS استفاده شد نتایج: : نتایج نشان داد که روش سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی (دومن- دلاکاتو) در مقایسه با گروه کنترل موجب بهبود مؤلفههای زبان گفتاری شده است( 05/0P˂). نتیجه گیری: نتایج پژوهش و بررسی فرضیه ها نشان داد روش سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی (دومن- دلاکاتو) یک روش مؤثر در بهبود مهارت های زیان گفتاری دانش آموزان نارساخوان است. از این رو، پیشنهاد میشود در برنامهی درمانی کودکان نارسا خوان، آموزش حوزههای زبانی در کنار سایر مداخلات درمانی گنجانده شود.
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی (دومن- دلاکاتو) بر بهبود رشد زبان گفتاری دانش آموزان نارسا خوان انجام گرفت. روش: روش پژوهش نیمه آزمايشي با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان 9 تا 11 سال شهر رشت مبتلا به اختلال خواندن در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند و نمونه پژوهش شامل 30 آزمودنی (هر گروه 15 نفر) با میانگین بهره هوشی 106که به روش نمونه گیری در دسترس و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع آوری اطلاعات از آزمون TOLD-P-3 نیوکامر و هامیل (1997) در مراحل قبل و بعد از آموزش استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره ((MANCOVA به کمک نرم افزار26-SPSS استفاده شد نتایج: : نتایج نشان داد که روش سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی (دومن- دلاکاتو) در مقایسه با گروه کنترل موجب بهبود مؤلفههای زبان گفتاری شده است( 05/0P˂). نتیجه گیری: نتایج پژوهش و بررسی فرضیه ها نشان داد روش سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی (دومن- دلاکاتو) یک روش مؤثر در بهبود مهارت های زیان گفتاری دانش آموزان نارساخوان است. از این رو، پیشنهاد میشود در برنامهی درمانی کودکان نارسا خوان، آموزش حوزههای زبانی در کنار سایر مداخلات درمانی گنجانده شود.
کلمات کلیدی :
زبان آموزی، رشد زبان گفتاری، نارساخوان، باز سازی سیستم عصبی مرکزی
زبان آموزی، رشد زبان گفتاری، نارساخوان، باز سازی سیستم عصبی مرکزی