ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

مقایسه خود کارآمدی ادراک شده و مهارت های اجتماعی افراد مبتلا به بیماری اضطراب اجتماعی و افراد سالم
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : پریسا قادری* 1

1 ندارم

چکیده :
هدف پژوهش حاضرمقایسه خود کارآمدی ادراک شده و مهارت های اجتماعی افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و افراد سالم پایه هاي دهم و یازدهم دوره متوسط شهر سمنان در سال تحصیلی 97 -1396 بود.در این پژوهش، نمونه به تعداد 54 نفر به روش نمونه گیري هدفمند از میان دانش آموزان هنرستان شهید عباسپور استان سمنان انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه اضـطراب اجتمـاعی، پرسشنامه خودکارآمدی کانون و پرسشنامه مهارت اجتماعی گرشام والیوت بود است . داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیري (MANOVA )تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین مهارت اجتماعی و خودکارآمدی در دانش آموزان سالم بالاتر از دانش آموزان دارای اختلال اضطراب اجتماعی است. میانگین مهارت اجتماعی در دانش آموزان سالم 36.20 و در دانش آموزان دارای اختلال مقدار 25.73 است که اختلاف حدود 10.5 نمره ای را نشان می دهد. میانگین خودکارآمدی در دانش آموزان سالم به طور متوسط حدود 5.2 نمره بالاتر از دانش آموزان دارای اختلال است. بررسی میانگین مولفه های مهارت اجتماعی نشان می دهد در تمامی چهار مولفه مهارت اجتماعی (همکاری، قاطعیت، خویشتن داری و همدلی) میانگین دانش آموزان سالم بالاتر از میانگین دانش آموزان دارای اختلال است که برای بررسی معنی دار بودن این تفاوت میانگین باید به نتایج آزمون مانووا استناد کرد. نتیجه گیري: بر اساس نتایج مطالعه ي حاضرخودکارامدی ومهارت اجتماعی در دانش اموزان سالم بسیار بیشتر از دانش اموز دارای اختلال است .
کلمات کلیدی :
: اضطراب اجتماعی ،خود کارآمدی، خودکارآمدی ادراک شده ،مهارت های اجتماعی