ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

بررسی رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی دانش آموزان با هویت یابی و سرزندگی تحصیلی آنان
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : سیمین عرب* 1 ، سارا مسلمی 2

1 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تتکابن

2 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تتکابن

چکیده :
تحقيق حاضر به بررسی رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی دانش¬آموزان با هویت¬یابی و سرزندگی تحصیلی آنان پرداخته است. روش تحقیق از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری شامل تمامي دانش¬آموزان دختر و پسر 13 تا 19 ساله مدارس پایه تحصیلی اول و دوم متوسطه شهر کلاردشت به تعداد 1598 بوده که تعداد 384 مشارکت¬کننده براساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران به روش خوشه¬ای جهت پاسخ به پرسشنامه¬ها و پس از کسب رضایت آگاهانه انتخاب شدند. از پرسشنامه¬های نیازهای بنیادین روانشناختی، سرزندگی تحصیلی و هویت¬یابی استفاده شد. به منظور بررسی فرضیه¬های تحقیق از مدل¬سازی معادلات ساختاری روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) با كمك نرم‌افزار SmartPLS 3استفاده شد. یافته‌ها نشان¬داد بین نیازهای بنیادین روانشناختی دانش¬آموزان با هویت¬یابی و سرزندگی تحصیلی آنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی :
نیازهای بنیادین روانشناختی دانش¬آموزان، هویت¬یابی، سرزندگی تحصیلی