ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

مقایسه انگیزه یادگیری،حل مسئله،سطح عزت نفس درکودکان مهارت آموخته درپیش دبستانی های کودک محورباکودکان مهارت آموخته درپیش دبستانی های معلم محور
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : فاطمه جان بزرگی* 1 ، نرگس السادات مرتضوی 2

1 دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه روانشناسی بالینی،دانشکده روانشناسی،دانشگاه آزادواحدتهران جنوب،تهران،ایران

2 دکتری تخصصی،گروه روانشناسی،دانشگاه اصفهان.ایران

چکیده :
چکیده هدف این پژوهش مقایسه انگیزه یادگیری، حل مسئله، سطح عزت نفس کودکان پیش دبستانی مهارت آموخته در مراکز با رویکرد (کودک –محور) با کودکان پیش دبستانی مهارت آموخته درمراکزبارویکرد (معلم-محور) بود. جامعه پژوهش کلیه کودکان‌پیش دبستانی شهرتهران که نمونه پژوهش حاضرشامل 50 کودک که درسال 13۹۹_۱۳۹۸در دو مرکز آموزشی کودک محور ومعلم محور دوره پیش دبستانی‌شان راگذرانیده اند، دراین پژوهش مشارکت داده شدند. از بین آن‌ها از هر مرکزآموزشی پیش دبستانی‌های (کودک محور، معلم محور) 25 کودک پیش دبستانی دختر وپسر۶ساله به روش دردسترس باطرح مقایسه ای به عنوان پژوهش انتخاب شد. کودکانی که در دو مرکز آموزشی کودک محور و معلم محور دوره پیش دبستانی‌شان راگذرانیده‌اند دراین پژوهش مشارکت داده شدند. آزمودنی‌ها سه ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه انگیزه تحصیلی(۱۹۸۱)، پرسشنامه حل مسئله پارکر (1997) وپرسشنامه سطح عزت نفس کوپراسمیت (1967) راپاسخ دادند. برای تجزیه وتحلیل داده‌های بدست آمده از روش آمار توصیفی (میانگین وانحراف استاندارد) وازتحلیل واریانس استفاده شد. بدین منظور دراین پژوهش آمار توصیفی شاخص‌هایی نظیر فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد نمرات و در بخش استنباطی آزمون t مستقل و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) مورداستفاده قرارگرفت. نتایج نشان داد که مولفه‌های انگیزه یادگیری، حل مساله وعزت نفس درکودکان مهارت آموخته در مراکز پیش دبستان با رویکرد کودک محور ازکودکان مهارت آموخته در مراکز با رویکرد معلم محور بالاتر است. واژه‌های کلیدی: انگیزه یادگیری، حل مسئله، عزت نفس کودکان پیش دبستان/رویکردکودک-محور، رویکردمعلم-محور
کلمات کلیدی :
انگیزه یادگیری، حل مسئله، عزت نفس، کودکان پیش دبستان,،رویکردکودک-محور، رویکردمعلم-محور