مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) بر باور تحصیلی، تنظیم هیجانی و سازگاری تحصیلی در دانش آموزان
دوره و شماره : آماده انتشار
1 دانشجو
2 استادیار
3 استادیار
چکیده :
این پژوهش به هدف مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) بر باور تحصیلی، تنظیم هیجانی و سازگاری تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر ایلام انجام گرفت.روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 1399-1400 بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تک مرحله ای، نهایتا 45 دانش آموز به عنوان اعضاء نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه باور تحصیلی والرند و همکاران(1992)، پرسشنامه تنظیم هیجانی گروس و جان (2003)، مقیاس سازگاری تحصیلی کلارک (1976)، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) هیز، ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس (MBSR) کابات ذین، بود. داده های پژوهش با نرم افزار SPSS-21 تجزیه و تحلیل شدند.نتایج نشان داد که بین گروه های آزمایشی و گروه کنترل از نظر متغیرهای وابسته (باور تحصیلی، تنظیم هیجانی و سازگاری تحصیلی) تفاوت معنی داری وجود داشت. همچنین بین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی به لحاظ اثربخشی بر تنظیم هیجانی تفاوت معنی داری وجود داشت.
این پژوهش به هدف مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) بر باور تحصیلی، تنظیم هیجانی و سازگاری تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر ایلام انجام گرفت.روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 1399-1400 بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تک مرحله ای، نهایتا 45 دانش آموز به عنوان اعضاء نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه باور تحصیلی والرند و همکاران(1992)، پرسشنامه تنظیم هیجانی گروس و جان (2003)، مقیاس سازگاری تحصیلی کلارک (1976)، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) هیز، ذهن آگاهی مبنی بر کاهش استرس (MBSR) کابات ذین، بود. داده های پژوهش با نرم افزار SPSS-21 تجزیه و تحلیل شدند.نتایج نشان داد که بین گروه های آزمایشی و گروه کنترل از نظر متغیرهای وابسته (باور تحصیلی، تنظیم هیجانی و سازگاری تحصیلی) تفاوت معنی داری وجود داشت. همچنین بین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی به لحاظ اثربخشی بر تنظیم هیجانی تفاوت معنی داری وجود داشت.
کلمات کلیدی :
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، باور تحصیلی، تنظیم هیجانی، سازگاری تحصیلی
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، باور تحصیلی، تنظیم هیجانی، سازگاری تحصیلی
-
360