اثربخشی آموزش فرزند پروری بر پایهی شفقت مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل خشم مادران تکانشی
دوره و شماره : آماده انتشار
1 کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی یزد
2 استادیار دانشگاه فرهنگیان یزد
چکیده :
هدف: خشم یکی از مهمترین پدیده های زندگی است که به دلیل تأثیر آن بر سلامت روحی و جسمی افراد، یکی از موضوعات ضروری است. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر شفقت مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل خشم مادران تکانشی انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه مادران تکانشی در سال 1397 بود. حجم نمونه شامل 30 نفر از مادران تکانشی که به روش در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش برای گردآوری اطلاعات، پرسشنامه کنترل خشم بود و برای ارائه آموزش فرزند پروری بر پایهی شفقت مبتنی بر ذهن آگاهی، کارگاه آموزشی طراحیشده توسط پژوهشگر بوده است که طی 14 جلسه 60 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا گردید. یافته¬ها: نتایج با توجه به سطح معناداری آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش فرزندپروری بر پایه¬ی شفقت مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل خشم مادران تکانشی مؤثر می¬باشد و 52 درصد از نمره¬های پس¬آزمون کاهش یافته است به خاطر آموزش فرزندپروری است. نتیجه¬گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، مهارت¬های مورد استفاده در آموزش فرزندپروری و ذهن¬آگاهی می¬تواند به مادران تکانشی کمک کند تا بر خشم خود کنترل بیشتری داشته باشند. بنابراین با گنجاندن آموزش فرزندپروری در برنامه¬های سازمان¬های مرتبط مانند آموزش و پرورش می¬توان به خانواده¬ها کمک مؤثری انجام داد.
هدف: خشم یکی از مهمترین پدیده های زندگی است که به دلیل تأثیر آن بر سلامت روحی و جسمی افراد، یکی از موضوعات ضروری است. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر شفقت مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل خشم مادران تکانشی انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه مادران تکانشی در سال 1397 بود. حجم نمونه شامل 30 نفر از مادران تکانشی که به روش در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش برای گردآوری اطلاعات، پرسشنامه کنترل خشم بود و برای ارائه آموزش فرزند پروری بر پایهی شفقت مبتنی بر ذهن آگاهی، کارگاه آموزشی طراحیشده توسط پژوهشگر بوده است که طی 14 جلسه 60 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا گردید. یافته¬ها: نتایج با توجه به سطح معناداری آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش فرزندپروری بر پایه¬ی شفقت مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل خشم مادران تکانشی مؤثر می¬باشد و 52 درصد از نمره¬های پس¬آزمون کاهش یافته است به خاطر آموزش فرزندپروری است. نتیجه¬گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، مهارت¬های مورد استفاده در آموزش فرزندپروری و ذهن¬آگاهی می¬تواند به مادران تکانشی کمک کند تا بر خشم خود کنترل بیشتری داشته باشند. بنابراین با گنجاندن آموزش فرزندپروری در برنامه¬های سازمان¬های مرتبط مانند آموزش و پرورش می¬توان به خانواده¬ها کمک مؤثری انجام داد.
کلمات کلیدی :
فرزند پروری، شفقت مبتنی بر ذهن آگاهی، کنترل خشم، مادران
فرزند پروری، شفقت مبتنی بر ذهن آگاهی، کنترل خشم، مادران
-
344